heeft wondpasta voor bomen zin?

mijn zoontje heeft per ongeluk de bast van een eikenboom beschadigt, nu willen we hem, als leermomentje, de boom laten verzorgen met wondpasta. Nu zag ik ergens dat je de wond beter open kan laten om genezing te bevorderen; wat is wijsheid?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Flora
12.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"nu willen we hem, als leermomentje, de boom laten verzorgen met wondpasta"
Gaat alles wel goed daar? Je kunt 'm ook gewoon zeggen dat hij de volgende keer beter moet oppassen? Dat helpt vaak beter dan pedagogisch met wondpasta lopen smeren, ook omdat je zegt dat het per ongeluk is gegaan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dag Buurmannetje. Bedankt voor je reactie. Alles gaat goed hier hoor. En inderdaad, er is niet echt sprake van opzet, meer onbezonnenheid. Samen met zijn vriendje heeft hij lopen "hakken" op een boom. En ik snap best dat je op kan gaan in je spel, maar ik vindt ook dat als je iets vernielt, ook als is het niet met opzet, je je best mag realiseren dat je iets beschadigt hebt en dat hier consequenties aan vast zitten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dag Inekez1, bedankt voor je reactie. Ik zal het aan 'm uitleggen.

Antwoorden (2)

Wondpasta is bedoeld voor snoeiwonden (van gezaagde of geknipte takken) van met name fruitbomen. Een beschadiging van de schors van een eik hoeft echt niet met wondpasta te worden behandeld. Laat de boom het zelf oplossen. Afhankelijk van de dikte van de schors en de grootte en diepte van de beschadiging blijft er mogelijk een litteken te zien op de boom. Wijs je zoontje daar later nog eens op. Dat is wellicht een betere leermethode om met bomen om te gaan dan hem te leren dat een beschadiging aan een boom 'ongedaan' gemaakt kan worden door er iets op te smeren.
6 jaar geleden
De praktijk heeft uitgewezen dat het afdekken van snoeiwonden met een wondpasta, geen enkel nut heeft. Vroeger wat het ook nog eens behoorlijk giftig spul, maar mogelijk is dat tegenwoordig niet meer zo.
De wond open laten is dus inderdaad het beste.
Vertel hem in ieder geval, dat de sapstroom vanuit de wortels, door het hout omhoog gaat en via het schors weer omlaag. Een beschadiging is dus altijd een verstoring van de sapstroom.
Toegevoegd op 06 maart 2018 20:49: tekst