Zijn er nog grenzen boven de boomgrens?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Flora
2.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Op sommige plekken wellicht de sneeuwgrens
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Approaching minimums in de vliegerlarij?Dat is 100 ft.(±30mtr)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tropopauze, stratopauze en mesopauze zijn ook een soort van grenzen, in onze atmosfeer (op respectievelijk ca. 18, 50 en 80 kilometer hoogte)

Antwoorden (1)

Ja. De sneeuwgrens. Maar in plaats van te kijken naar grenzen kan je beter kijken naar de grenzen en de zones.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vegetatiezonering_in_gebergtes#Montane_zone

"Boven de boomgrens treft men de alpiene zone of bergtoendra. Deze zone wordt gedomineerd door grassen en lage struiken. De gemiddelde temperatuur van de alpiene zone ligt tussen 1,5 en 3 °C. De alpiene zone heeft over de hele wereld een aantal gemeenschappelijke kenmerken. Er komen hier veel gras- en zeggesoorten, mossen enkorstmossen voor die dichte pollen of "kussens" vormen. Deze alpiene soorten moeten aangepast zijn aan de omstandigheden van het alpiene milieu, zoals lage temperaturen, periodieke droogte, ultraviolette straling en een kort groeiseizoen.

Bij gemiddelde temperaturen van onder de 1,5 °C zijn er alleen nog maar rotsen en ijs."

https://nl.wikipedia.org/wiki/Nivale_zone

De nivale zone (Latijn: nix, sneeuw) is de hoogst gelegen zone in het hooggebergte; het gebied dat ligt boven de sneeuwgrens. In deze zone is de grond permanent bedekt met sneeuw en ijs. Er kunnen geen hogere planten groeien. De nivale zone ligt boven de alpiene zone.