Is deze laurier eetbaar?

Ik heb al jaren een laurierstruik in mijn tuin staan en gebruik de blaadjes ook met koken maar iemand vroeg zich af of deze struik wel de echte laurier was of de giftige variant. Op internet wordt het mij niet duidelijk of ik de goeie heb.

Picture for question
6 jaar geleden
in: Flora
55.1K

Antwoorden (3)

Echte laurier geeft een herkenbare aromatische geur als je het verse blad tussen je vingers wrijft. Bij de laurierkers (de niet-eetbare dus) ontbreekt die geur.

Op het oog zijn beide planten wel te onderscheiden als je ze samen vergelijkt. Het meest herkenbare en overduidelijke kenmerk is echter de geur.
6 jaar geleden
Eetbare laurier is een niet winterharde kuipplant met dunne matte bladeren, giftige (nep)laurier (laurierkers ,Prunus laurocerasus) is een winterharde haagplant met dikke glanzende bladeren. Als hij in je tuin staat, gaat het zeer waarschijnlijk om de giftige variant.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
anneliez
6 jaar geleden
Mijn keukenlaurier staat al jaren in de tuin, is een behoorlijke struik geworden en intussen ook wel winterhard
tham
6 jaar geleden
Goed om te horen. Ik krijg steeds meer het idee dat ik de goeie heb.
tham
6 jaar geleden
NickBoven, ik ben er nog steeds niet uit want mijn struik is winterhard, hij staat al 30 jaar en heeft geen matte bladeren maar dunne glanzende bladeren.
tham
6 jaar geleden
inmiddels is het mij gelukt er een foto bij te voegen
je foto ziet er uit als een echte laurier, kan je dus ook ruiken aan dit blad.
Kan niet missen, de laurierkers, ruikt niet.