Mag ik hout zomaar uit een bos meenemen om te gebruiken als brandhout

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Flora
23.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag! Veel mensen denken hier niet over na. Nemen zomaar me. Helemaal geen kwade bedoeling, maar puur onwetendheid. +

Antwoorden (2)

Nee. Het bos en het hout er in hebben een eigenaar. Je kan hiervoor flink beboet worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie antwoord ( van een andere antwoordgever dan ikzelf) op een eerder gestelde vraag omtrent sprokkelhout mee nemen uit een bos.

"Nee, dan maak je je schuldig aan stroperij.
Wetboek van Strafrecht
Artikel 314
1. Hij die, zonder geweld of bedreiging met geweld tegen personen, geheel of ten dele aan een ander toebehorende klei, bagger, ongesneden veen, zand, aarde, grind, puin, mestspeciën, zoden, plaggen, heide, helm, wier, riet, biezen, mos, onbewerkt en niet vervoerd hak- of sprokkelhout, ongeplukte of afgevallen boomvruchten of bladeren, te veld staand gras of te veld staande of na de oogst achtergebleven veldvruchten wegneemt, met het oogmerk om zich die voorwerpen wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan stroperij, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een maand of geldboete van de tweede categorie.
2. Indien tijdens het plegen van het misdrijf nog geen twee jaren zijn verlopen sedert een vroegere veroordeling van de schuldige wegens gelijk misdrijf onherroepelijk is geworden, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee maanden of geldboete van de tweede categorie".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel veel mensen weten dit niet. Duidelijke reactie +.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed gevonden, klopt helemaal. Geef je ook nog even je bron?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt, je mag officieel zelfs helemaal niets uit het bos meenemen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dit wist ik ook niet. Mm gelukkig nooit gezien met een tak uit het bos..