Is er nig iets van je lijf dat uniek is behalve je vingerafdruk?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
3.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En je gebit niet te vergeten

Antwoorden (5)

Ja, je DNA is uniek. Hiermee is het mogelijk je uit miljarden individuen positief te identificeren. Daarnaast is je iris ook heel uniek te noemen, zelfs zo uniek dat deze manier van identificatie te prefereren is boven die van de vingerafdruk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
Eeneiige tweelingen hebben hetzelfde DNA. Eeneiige tweelingen en klonen zijn met behulp van DNA-techniek niet van elkaar te onderscheiden.
SimonV
6 jaar geleden
Met enige moeite wel: https://www.startpagina.nl/v/natuur/biologie/vraag/620292/dna-eeneiige-tweeling-tegenwoordig-gehouden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Eeneiige tweelingen hebben hetzelfde DNA."
Deze durf ik wel te betwisten, want als de DNA exact gelijk zou zijn dan waren de uiterlijke kenmerken ook exact gelijk, en dat is bij eeneiige tweelingen niet zo. Bovendien is American Scientific is het ook niet met je eens: https://www.scientificamerican.com/article/identical-twins-genes-are-not-identical/ " klonen zijn met behulp van DNA-techniek niet van elkaar te onderscheiden"
Als dat zo is dan zijn teen en vinger afdrukken ook niet meer uniek en kun je het in de rechtzaal wel schudden...
Antoni
6 jaar geleden
Op deze website https://nl.wikipedia.org/wiki/Dactyloscopie vind je: "Eéneiige tweelingen hebben hetzelfde DNA, maar toch verschillende vingerafdrukken." en op deze website https://nl.wikipedia.org/wiki/Desoxyribonucleïnezuur vind je: "Alleen eeneiige tweelingen en klonen zijn met behulp van de DNA-techniek niet van elkaar te onderscheiden.". Dat zijn de bronnen van mijn reactie. Ik laat het hierbij.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En die bronnen hebben het zo lijkt het dus mis, of beter ze zijn nog niet aangepast naar de huidige stand van de techniek. Dat heb je vaker met voortschrijdend inzicht. Je kan beter onderzoeken of je standpunt nog geldig is en veranderen van standpunt dan stug je standpunt herhalen omdat het nou eenmaal ergens staat. Hoe handig wikipedia ook is, de informatie kan achterlopen.
https://www.newscientist.com/article/dn27411-police-can-now-tell-identical-twins-apart-just-melt-their-dna/ Maar het hele punt is dat voor 99,9% van de mensen DNA ontzettend uniek is, en dat voor eeneiige tweelingen het bij nieuwe tests voldoende uniek is om toch zekerheid te kunnen geven. Overigens is het ook niet zo dat verschillende vingerafdrukken komen van verschillend DNA, aldus:
https://www.quora.com/Will-a-human-and-his-her-clone-have-the-same-fingerprints
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank Mr.Tomaat
Ja, teenafdrukken zijn ook goed bewijs in een rechtszaak. Je tenen hebben namelijk net als je vingers zogenoemde papillairlijnen: de streepjes verhoogde huid die samen een afdruk achterlaten.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ook de patronen op de handpalmen en de voetzolen zijn uniek en persoonsgebonden.
Antoni
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Ook de patronen op de handpalmen en de voetzolen zijn uniek en persoonsgebonden." Maar dus niet als via DNA gekloond wordt en een exacte kopie ontstaat volgens jou. Want je spreekt jezelf een beetje tegen hier: "Eeneiige tweelingen en klonen zijn met behulp van DNA-techniek niet van elkaar te onderscheiden." Want als je niet te onderscheiden bent dan zijn handpalmen en voetzolen niet uniek, want dat zou dan het onderscheid maken.
Antoni
6 jaar geleden
Je hebt mijn opmerking verkeerd begrepen. Met behulp van DNA-techniek zijn eeneiige tweelingen niet van elkaar te onderscheiden. Met behulp van vingerafdrukken, teenafdrukken, handpalmafdrukken en voetzoolafdrukken zijn zij wel van elkaar te onderscheiden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Je hebt mijn opmerking verkeerd begrepen. Met behulp van DNA-techniek zijn eeneiige tweelingen niet van elkaar te onderscheiden. " Wel dus...
Antoni
6 jaar geleden
Op deze website https://nl.wikipedia.org/wiki/Dactyloscopie vind je: "Eéneiige tweelingen hebben hetzelfde DNA, maar toch verschillende vingerafdrukken." en op deze website https://nl.wikipedia.org/wiki/Desoxyribonucleïnezuur vind je: "Alleen eeneiige tweelingen en klonen zijn met behulp van de DNA-techniek niet van elkaar te onderscheiden.". Dat zijn de bronnen van mijn reactie. Ik laat het hierbij.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb de DNA-link even aangepast, bij de dactyloscopie-link heb ik het laten staan, daar heeft de uitspraak een bepaalde waarde.
svetivlas
6 jaar geleden
Ik dacht dat vroeger de vingerafdruk geen wettelijk bewijs was bij de rechtbank omdat nooit aangetoond was dat elke afdruk uniek was.
De vingerafdruk kon helpen met de opsporing en het verzamelen van andere bewijsstukken, het onder druk zetten van een verdachte, maar een veroordeling louter en alleen dmv een vingerafdruk scheen niet mogelijk te zijn. Misschien is dat inmiddels echter wel zo.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heb even gezocht, maar ik kan geen claim vinden die je verhaal ondersteunt. Wel wordt vandaag de dag vingerafdrukken en DNA als een belangrijke instrumenten gezien om schuld aan te tonen in een rechtszaak. Ik weet echter niet of enkel een vingerafdruk als voldoende bewijs gezien zal worden. Ook schijnt er wat te schorten aan de methode hoe men tot conclusies komt rondom vingerafdrukken:
https://www.newscientist.com/article/mg21228442.600-miscarriage-of-justice-points-to-fingerprint-flaws/
Uniek aan je lichaam:
handen, vingers, voeten en natuurlijk je DNA

maar ook:
je tong, oren, lichaamsbeweging en je iris!

"De iris
Misschien wel het meest bekende identificatiemiddel naast de vingerafdruk is de iris. De kleur- en structuren van de iris zijn namelijk bij ieder mens uniek. Daarom is de iris een zeer nuttig orgaan voor het identificeren van personen.
Zo speelt het al een prominente rol in onze samenleving. Op veel plaatsen waar we komen staat immers al een irisscanner. Wanneer we bijvoorbeeld op het vliegveld zijn, komen we hier en daar zo'n scanner tegen. Op vliegvelden worden ze namelijk gebruikt naast paspoortcontroles. Verder zijn er ook enkele te vinden in computers of tablets. Door middel van de iris kan een persoon zich identificeren en inloggen op het apparaat. Bovendien worden dieven door middel van zo'n scan op afstand gehouden."(bron)

Toegevoegd na 4 uur:
Gebit ook natuurlijk, dit is uniek en tandarts gegevens worden gebruikt bij identificatie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Rieneke1
6 jaar geleden
Iris dacht ik ook als eerste aan, +
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Iris was al genoemd :-)
Rieneke1
6 jaar geleden
@RoqueTrader Schandalig zeg, gewoon overheen gelezen, jij ook een plus :)
Wat ook nog uniek is aan je lijf is je patroon van moedervlekken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Op mensen met een bepaalde vorm van albinisme na.(daarbij ontbreekt het)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank voor je reactie. Dit wist ik niet. Mijn neefjes hebben albinisme, maar wel een paar moedervlekken.
Ook uniek in je lichaam is de werking van de hersenen en de zenuwen/spieren