Kunne vissen water Zien?

Kunnen vissen water zien zoals wij water zien of zien zij water zoals wij lucht zien?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
12.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Iets verkeerde vraagstelling. Wij kunnen wel licht zien en de kleuren ervan als het gebroken wordt, of gedeeltelijk door voorwerpen worden weerkaatst.
Lucht kunnen wij nooit zie omdat het onzichtbaar is.
Als we in de verte trillingen zien bij warm weer is dat warmte, geen lucht.
Water is ook kleurloos en doorzichtig maar kan gezien worden door lichtbreking waardoor er schaduwen ontstaan.
Onder water is dat niet veel anders maar de vissen hebben niet zoveel, of helemaal niets aan zichtbaarheid omdat ze azen via geur en zeer gevoelige cellen hebben op de huid, vooral op de zijlijn. Zo kunnen ze perfect tijdens een pikdonkere nacht in troebel water langs je dunne lijn heen zwemmen (als je aan het vissen bent), zonder die te raken. Stel maar dat deze zenuwcellen beter functioneren dan hun ogen.
Een aantal vissen hebben wel een redelijk zicht zoals de rietvoorn, zalm en forel omdat zij vaak aan de oppervlakte jagen.
Zelfs roofvissen zoals de snoek slaan vaker een prooi door trillingen in zijn omgeving dan door het gebruik van de ogen.
Ik heb ooit foto's gezien van zeer grote brasems (+50cm) die rechtop aan het azen waren in de modder dat enkel de staart nog boven stak. Wees zeker, die zien op dat moment helemaal niets, maar ruiken des te meer.
Trouwens je kan met de hengel tijdens een donkere nacht evengoed en evenveel vis vangen als bij klaarlichte dag.

Antwoorden (2)

wat een vis onder water ziet, kun je vergelijken met wat een mens onder water ziet als hij een duikbril op heeft.

water en lucht hebben een andere brekingsindex. vandaar dat de mens zonder duikbril niet scherp ziet onder water. het oog van een vis is ingesteld op deze andere brekingsindex. de vis zal dan weer niet scherp zien boven water.

Toegevoegd na 5 minuten:
dus ja, een vis kan water zien. zeker als er stromingen in het water zitten. een vis ervaart het niet alsof hij in lucht zwemt.
6 jaar geleden
Water is net als lucht een doorzichtig medium. Net zoals wij dwars door de luchtmoleculen heen kijken zo kijkt een vis door het water.

Pas bij langere afstanden nemen wij waar dat er lucht tussen ons en een voorwerp zit. Door bewegingen en verschillen in dichtheid gaan lichtstralen breken en gaan stilstaande voorwerpen op afstand enigszins trillen. (Dit fenomeen zie je goed aan het knipperen van de sterren, 's nachts) Ook worden voorwerpen op grote afstand vager en grijzer door alle luchtmoleculen tussen het oog en het voorwerp.

Bij vissen is dat iets anders. Water laat zich nauwelijks verdichten dus (afgezien van de oppervlakte) is er onder water nauwelijks extra breking van het licht, maar wel is het zo dat licht veel moeilijker door water heen komt. De afstand waardoor je door water heen kunt kijken is aanmerkelijk korter. Bovendien zweeft er veel meer vuil in water dan in lucht. Dat helpt ook niet, maar strikt genomen heb je dan last van het vuil, en niet van het water zelf.

Hoe langer de golflengte van het licht hoe moeilijker het licht door water heen komt. Ga je dieper het water in dan zullen dus eerst alle rode kleuren, dan alle oranje-gele kleuren verdwijnen en zo totdat uiteindelijk ook het blauwe licht niet meer door kan dringen.

Ga je uit van kraakhelder water dan is het water voor een vis dus alleen visueel waarneembaar door dat voorwerpen op afstand vager en grijzer worden en op grote diepte kan een vis het water indirect ook aan de kleur van het licht opmerken.
Ozewiezewozewiezewallakristallix