Wanneer begint de wespenplaag?

Er werd voor gewaarschuwd maar ik zie er minder dan normaal.
https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=23480

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

In de winter overwinterd alleen de koningin.
Die start in het voorjaar een nieuw nest.
Omstreeks deze tijd gaan die nesten flink groeien.
Zo in augustus en september zijn er heen veel wespenlarven in een nest, die onvoorstelbaar veel voedsel nodig hebben.
Ze vangen vooral heel erg veel insecten.
Maar zoeken ook naar alles waar suiker in zit.
Dit is het moment van grote overlast.
Het is vooral de Duitse wesp die vervelend kan zijn.
Dat is de z.g.n limonade wesp.
Heel veel andere soorten merk je vrijwel nooit wat van.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De meeste wespen gaan pas massaal op zoek naar suiker als de koninginnen zijn uitgezworen en het nest stilaan uitsterft. Dan krijgen de werksters die de larven voeden geen honingdauw meer die de larven na het voederen uitscheiden. Deze zoete substantie is de voeding van de wesp zelf. Natuurlijk zijn er wespen die eerder suiker vinden en ophouden met hun taak en enkel nog op zoek gaan naar zoetigheden. Maar de invasie komt steeds in de nazomer. Zoals je reeds stelde de plagen beginnen meestal einde zomer en kunnen fel zijn bij aanhoudend mooi weer.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Weersomstandigheden bepalen hoeveel koningen van vorig jaar overleven en een nieuw nest maken.
Dus kan je in het voorjaar een telling doen
Afgelopen voorjaar waren er aanzienlijk meer koninginnen geteld dan normaal, waaruit de conclusie werd getrokken, dat het een wespenplaag zou worden dit jaar.
In het verleden zijn er eerder dit soort voorspellingen gedaan, die niet uitkwamen.
Het weer en vooral ook de hoeveelheid voedsel voor wespen, bepalen de aantallen van de soort.
Inmiddels gaan we al richting het einde van juli, en ik merk niets van aanzienlijk meer wespen..
Wel neemt het aantal Franse veldwespen flink toe, maar die zorgen( bijna ) totaal niet voor enige overlast. Die vliegen vooral op bloemen of vangen insecten.