Is het een evolutionair voordeel om een geweten te hebben?

Het lijkt mij juist dat een wezen dat niet in zijn doen wordt beperkt door een geweten, een beter overlevingskans heeft.
Kortom: hoe kon het menselijk geweten ontstaan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
2K
kierkegaard47
6 jaar geleden
Als Engels geen probleem is, hier een interessant experiment met robotjes op dit vlak: https://www.wired.com/2011/05/robot-altruism/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@kierkegaard47: geweldig link, bedankt. Met aanverwante artikelen, zoals deze, waar een nogal macabere drijvende kracht achter de evolutie van altruïsme wordt geopperd: oorlog. https://www.wired.com/2009/06/altruism/ Niet alleen geopperd, ondersteund met feiten en experimenten (simulaties). Termieten schijnen zelfs verzoeningsgezind geworden te zijn, van dat oorlog voeren: https://www.wired.com/2009/10/termite-altruism/
Reddie
6 jaar geleden
Je moet je grip evolutie even bijstellen.
Evolutie gaat over een soort, en niet over een individu.
Reddie
6 jaar geleden
Je moet je begrip evolutie even bijstellen.
Evolutie gaat over een soort, en niet over een individu.
tinus1969
6 jaar geleden
@Reddie, zie mijn reacties hieronder. Dit is een misverstand dat Richard Dawkins fel bestrijdt. Evolutie gaat niet over soorten; soorten zijn een gevolg. Evolutie gaat over het overleven van individuen en hun nakomelingen.

Het beste antwoord

In een sociale soort is dat inderdaad een voordeel. Zonder geweten telt alleen het belang van het individu, en dat kan ten koste van het belang van de groep gaan.

Toegevoegd na 10 minuten:
De mens is een sociale soort. Zonder functionerende groep zouden we nergens zijn. Een asociaal (puur egoïstisch) individu kan wel op sommige momenten betere kansen hebben, maar zonder groep is ook die aso ten dode opgeschreven. En wat doet een groep met zulke individuen? Juist, die worden eruit gegooid. Bij mensen hoort moreel besef bij het functioneren als groep, en het is bij apen ook aangetoond (Frans de Waal is de specialist daarin). Waarschijnlijk hebben veel "hogere" diersoorten een bewuste beleving van wat eerlijk is en wat niet. Maar bij mieren en bijen is de opofferingsgezindheid enorm, en daar wordt i.h.a. geen 'geweten' verondersteld. Een bij die een zoogdier aanvalt gaat eraan (verliest angel, door de dikte van de huid), maar dat weerhoudt ze er niet van te steken als het volk in gevaar is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Dat zit op het goede spoor, maar is geen echt antwoord. Evolutie werkt immers op het niveau van een individu (alleen individuen geven gene door, soorten niet), dus moet een geweten ook een individueel voordeel hebben.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Sanskelotje en @tinus1069,
Bedankt voor jullie bijdrage, maar Ik blijf met een heleboel vragen zitten, o.a: Ik stel me voor dat evolutie automatisch voor de meest eenvoudige oplossing zorgt. Was het dan niet meer voor de hand liggend geweest als de mens zich als een solitair levend wezen had ontwikkeld? Nog even terug naar de bijtjes. Als heldendom tot de dood leidt, is het dan niet raar dat er nog steeds stekende bijen rondvliegen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nog een vraag.
Was het geweten er eerst en kon toen het groepsleven zich ontwikkelen? Of noopte het groepsleven tot een geweten?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Iedereen bedankt voor je bijdrage. Ik vind het heel moeilijk om hieruit het beste antwoord te kiezen. Eigenlijk zou ik ze alle vier als zodanig willen aanmerken, maar dat gaat niet. Ik heb deze week heel wat nagedacht en gelezen over het geweten in relatie tot de evolutie. Mijn familie werd er tureluurs van. Mijn vrouw zei op een gegeven moment als ik had geweten dat jij zo door zou zeuren over dat geweten …. Maar nu even serieus.
In al jullie antwoorden kwam naar voren dat voor een in groepen levend wezen het geweten of iets dat daar enigszins mee overeenkomt een voorwaarde is. Dat klinkt heel overtuigend, ook al blijven er veel vragen over. Bijvoorbeeld wat was er eerder het geweten of het samenleven? Is het eigenlijk wel mogelijk dat het geweten zich gedurende een lange periode heeft ontwikkeld? Ik blijf het een wonder vinden dat het geweten inclusief gevoelens van spijt enz. evolutionair kon ontstaan. Wat mij bij mijn zoektocht sterke indruk op mij maakte was de idee van “Intelligent Design”. Evolutie gestuurd door een intellect. Over wat of Wie ik me bij dat intellect moet voorstellen spraken de meeste artikelenschrijvers zich niet uit. Is het de demiurg van Plato, is het God, is er maar één ontwerper? Maar dat ligt natuurlijk ook niet op het terrein van de wetenschap. Een auteur verwees naar een regel uit een gedicht van David, de bekendste koning van Israël:
Want Gij hebt mijn nieren gevormd, mij in de schoot van mijn moeder geweven. Ik loof U, omdat ik gans wonderbaar ben toebereid, wonderbaar zijn uw werken; mijn ziel weet dat zeer wel. …,omdat ik gans wonderbaar ben toebereid. Dacht koning David hier ook aan het geweten?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Iedereen bedankt voor je bijdrage. Ik vind het heel moeilijk om hieruit het beste antwoord te kiezen. Eigenlijk zou ik ze alle vier als zodanig willen aanmerken, maar dat gaat niet. Ik heb deze week heel wat nagedacht en gelezen over het geweten in relatie tot de evolutie. Mijn familie werd er tureluurs van. Mijn vrouw zei op een gegeven moment als ik had geweten dat jij zo door zou zeuren over dat geweten …. Maar nu even serieus.
In al jullie antwoorden kwam naar voren dat voor een in groepen levend wezen het geweten of iets dat daar enigszins mee overeenkomt een voorwaarde is. Dat klinkt heel overtuigend, ook al blijven er veel vragen over. Bijvoorbeeld wat was er eerder het geweten of het samenleven? Is het eigenlijk wel mogelijk dat het geweten zich gedurende een lange periode heeft ontwikkeld? Ik blijf het een wonder vinden dat het geweten inclusief gevoelens van spijt enz. evolutionair kon ontstaan. Wat mij bij mijn zoektocht sterke indruk op mij maakte was de idee van “Intelligent Design”. Evolutie gestuurd door een intellect. Over wat of Wie ik me bij dat intellect moet voorstellen spraken de meeste artikelenschrijvers zich niet uit. Is het de demiurg van Plato, is het God, is er maar één ontwerper? Maar dat ligt natuurlijk ook niet op het terrein van de wetenschap. Een auteur verwees naar een regel uit een gedicht van David, de bekendste koning van Israël:
Want Gij hebt mijn nieren gevormd, mij in de schoot van mijn moeder geweven. Ik loof U, omdat ik gans wonderbaar ben toebereid, wonderbaar zijn uw werken; mijn ziel weet dat zeer wel. …,omdat ik gans wonderbaar ben toebereid. Dacht koning David hier ook aan het geweten?
tinus1969
6 jaar geleden
@henkaren, Intelligent Design is geen verklaring, maar een ingewikkelde manier te zeggen dat een onbegrijpelijke ontwerper verantwoordelijk is. En dat terwijl er zo'n beroep op iets bovennatuurlijks niet nodig is; 'het geweten' is mss controversieel, en onverklaard (of iig niet helemaal verklaard), maar het is niet ONVERKLAARBAAR. Onverklaarbaar is wat anders dan onverklaard. De voordehandliggende verklaring is dat geweten (of dus eigenlijk: sociaal gedrag) en groepsleven zich tegelijk samen hebben ontwikkeld, als een opwaartse spiraal. Meer groepsleven > meer sociaal gedrag > meer groepsleven meer sociaal gedrag > etc etc etc.

Andere antwoorden (3)

De evolutie prefereert het voortbestaan en ontwikkelen van de soort boven dat van het individu.

Zo is een bepaalde pad bijvoorbeeld giftig. Wordt deze gegeten door een roofdier, dan zal dat die individuele pad niet meer redden, maar voor de soort is het wél gunstig. Want: én een roofdier minden én roofdieren die geen trek in padden hebben overleven waardoor dat de algemene norm wordt.

Zo ook het geweten.

Voor een individuele mens zou het misschien gunstig kunnen zijn (al betwijfel ik dat, hierover later meer) maar voor de soort is het beter. We gaan er immers veel beter door samenwerken. En met samenwerking kunnen we ons beter tegen problemen en tegenslagen verdedigen.

Maar ook voor de individuele mens lijkt me het geweten een goed ding. Immers zal een gewetenloos persoon dingen doen die anderen niet accepteren. Dat zal regelmatig in uitsluiting of zelfs (dood)straffen resulteren. Een daar wordt ook het individu uiteindelijk niet beter van.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Dit is een bekend misverstand, dat bv Richard Dawkins fel bestrijdt.
Evolutie werkt op het niveau van een INDIVIDU(alleen individuen geven gene door, soorten niet), dus moet een geweten ook een individueel voordeel hebben.
tinus1969
6 jaar geleden
Er ging iets mis:
Dit is een bekend misverstand, dat bv Richard Dawkins fel bestrijdt.
Evolutie werkt op het niveau van een INDIVIDU; alleen individuen geven genen door, soorten niet. Daarom moet elke aanpassing uiteindelijk ook een individueel voordeel hebben, direct of indirect.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Het voordeel van de mens met geweten heb ik genoemd, maar ook voor de pad zal ik een voorbeeld geven.
Een mama pad krijgt kinderen. Haar kinderen bezitten het gen dat ze giftig maakt.
Eén van haar kinderen wordt opgegeten door een roofdier. Die pad is dood en zal zich nooit voort kunnen planten maar de broertjes en zusjes met datzelfde gen wél.
Omdat zij overleven (want een roofdier minder) geven ze dat gen ook door waardoor ook hún kinderen dat gen gaan krijgen. Ook zij hebben een betere overlevingskans enz. Roofdieren leren (deels door de evolutie) dat de paddensoort giftig is. Dat versterkt de overlevingskans nog eens.
Hierdoor zal uiteindelijk de hele soort giftig worden. Die individuele pad aan het begin heeft er dus mede voor gezorgd dat de soort sterker is geworden, zónder zich voor te planten. Maar voor de moderne pad is het dus inmiddels wél individueel van belang dat ze giftig is, of in meer specifiek dat de roofdieren dat weten. Het is dus niet helemaal zwart-wit. Deels is het oor het individu van belang dat de pad deel uitmaakt van een giftige soort, maar deels heeft deze er weinig aan op het moment dat ze toch opgegeten wordt. En tóch helpt de betreffende pad op dat moment de soort als geheel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@tinus1969: Volgens mij ben jij in de war met "the selfish gene", wat iets heel anders betekent. Een individu draagt genen van de soort, en draagt die over bij voortplanting. Als er genen zijn waar een idividueel dier asociaal van wordt, bijv. verkrachters-genen, kunnen die genen een tijd succesvol zijn (immers meer nakomelingen). Maar een stam waar brute kracht en een ieder-voor-zich-instelling bepaalt wie zich voortplant, wordt er op den duur uit geconcurreerd door meer op samenwerking gerichte volken. Bij mensen gaat het bijvoorbeeld duidelijk anders dan bij chimpansees. En dat is niet alleen beschaving, het is fysiek aan te wijzen: de hoektanden van chimpansees bijvoorbeeld. Die worden vooral gebruikt tegen soortgenoten. Chimpansees jagen wel, maar daar gebruiken ze zelden tot nooit hun hoektanden bij. En om mee te eten zijn normale tanden beter. Bij mensachtigen ging de ontwikkeling de andere kant op. En met succes.
tinus1969
6 jaar geleden
@sanskelotje, helaas, wat jij hier schrijft is precies datgene waar Richard Dawkins tegen ageert. Genen erven over, en die erven over via individuen.
'De soort' is een buitengewoon glibberig begrip, in evolutionair en soms ook taxonomisch opzicht. De definitie van 'soort' is; vruchtbare nakomelingen kunnen krijgen.
Behoren chihuahuas en wolfshonden tot dezelfde soort? Ze zijn waarschijnlijk niet meer in staat om samen pups te krijgen. Maar chihuahuas kunnen pups krijgen met terriërs, die pups kunnen krijgen met pinchers, ie pups kunnen krijgen met herders die pups kunnen krijgen met wolfshonden. Eén soort of niet?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@tinus1969: ja, soort is glibberig. Maar dat het daarom om het individu zou gaan, is een non sequitur. Dawkins gaat uit van genen: die hebben succes als worden verspreid. Dat gaat vaak dmv het succes van een soort - glibberig en wel. Kan ook volk zijn, (bijen), en soms idd een individu. Niet strijdig in principe, maar /kan/ wel strijdig zijn. De vraag over geweten toont dat het niet simpel is. Kierkegaard47 gaf een link naar experimenten met robotjes die evolueren tot altruïsme. Doorklikken op URL's daarzo, kom je bij simulaties waar het altruïsme op zich liet wachten. Tot de factor oorlog werd toegevoegd. Wie daar niet aan meedoet, kan zich intussen voortplanten en leeft gemiddeld langer. Maar zonder solidariteit loopt de clan grotere risico's. Meteen rijst de vraag of dat door genen komt, of memen. Bij mensen zal veel in memen zitten, wat bij mieren en bijen in de genen zit.
Bijen zijn trouwens een prima voorbeeld waar verklaren vanuit een individu tekort schiet: verzamelen van nectar en verzorgen van de larven doen bijen die zich niet voortplanten, en de koningin bezoekt nooit een bloem. Geeft wel de genen ervoor doo. Bij het aanvallen van een beer offeren die werkbijen zich massaal op. Indirect toch voordeel voor het individu? Lijkt me niet. Hun genen dan? Ze waren geen kroonprinses. De soort? Oorlogen decimeren de soort, meer dan beren enzo. Voordeel voor zo'n gen dus. Maar dan moet ieder individu het hebben, want een gesneuvelde bij geeft niks door. Nog eentje ter afsluiting: waarom wordt bij altruïsme nooit deelname aan de voortplanting genoemd? Ja, het is gewoon lekker, maar toch. Zekerheid over je oude dag dan? Bij veel soorten is totaal geen besef van ouderschap, en zo'n hert heeft echt geen 40 nakomelingen nodig. Wordt er zelfs vaak uit gegooid door een opvolger, niks pensioen of zo.
tinus1969
6 jaar geleden
@Sanskelotje; genen hebben geen soort nodig om zich succesvol te verspreiden. Denk aan de genen voor thalassemie (malaria-resistentie) of huidskleur (vitamine D). Ook bij bijen heb je het concept 'soort' niet nodig, wel het concept 'groep'. In feite kun je werkbijen zien als een deel van een groter fenotype (werkbijen+koningin), die de genen die zowel zij als de koningin bezitten, via de koningin doorgeven. Net zoals armen, benen, of hersenen niet zelf genen doorgeven; dat gebeurt via eicellen; maar eicellen+hersenen zijn één fenotype.
Opnieuw, Dawkins heeft dit punt doorgeredeneerd. Verder; de tegenstelling gene-memen is in zoverre vals, dat onze genen ons in staat stellen om memen (cultuur) te verzamelen en over te dragen.
Echt altruïsme is zeldzaam; bijna al het altruïsme is uiteindelijk gericht op eigenbelang, maar dan via wederkerigheid en het creëren van wat zo mooi een win-win situatie heet. En juist win-win situaties zijn evolutionair voordelig -en dat was de startvraag :-)
Er van uitgaande dat een geweten overerft (dat is een belangrjke nuance); ja een geweten, of nauwkeuriger gezegd, sociaal gedrag, heeft een evolutionair voordeel.

Je veronderstelling ''Het lijkt mij juist dat een wezen dat niet in zijn doen wordt beperkt door een geweten, een beter overlevingskans heeft," is namelijk fout. een wezen dat beperkt wordt door een geweten dat er voor zorgt dat hij zich sociaal gedraagt, heeft namelijk een betere overlevingskans. Zo'n wezen kan dan immers in groepen wonen, waarbij de wezens in een groep samen werken, en elkaar beschermen. Dat verhoogt ook de individuele overlevingskansen.
tinus1969
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Is voor een kluizenaar een geweten overbodig/belemmerend?
tinus1969
6 jaar geleden
@henkaren, dat hangt er van af hoe extreem de kluizenaar zich kan/wil afzonderen.
Maar kluizenaarschap is evolutionair absoluut onvoordelig, dat is zeker :-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zie mijzelf ook nog niet in een hutje op de hei zitten :-)
Als het over evolutie gaat, en een geweten?
Zal ik het eens over een paar bijzondere dieren hebben:
Vissen: In zee heb je vele soorten roofvissen, maar zij kunnen allemaal een probleem met parasieten hebben, deze roofvissen eten meestal allemaal vis, maar zij gaan gezamenlijk zonder elkaar in de weg te Staa naar een groep poetsvissen toe en zij laten zich zelfs de tanden en binnenkant van de nieuwe poetsen zondet te kappen of te bijten, ook niet naar andere wachtenden toe die eigenlijk prooi zouden zijn.
Apen: Bonobo’s en Chimpancee’s en ook Gorillas en tal van andere primaten lossen ruzie’s vaak op door te sussen, smakgeluiden en geruststellend vlooien, en zelfs seks, zo nodig bieden zij eten aan, zelfs naar een vijand toe zo zo van vijand vriend te maken. En echte ruziestokers worden afgestraft of uit de groep gezet in het belang van de braven.
Honden:Onder honden mag je ook de voorvader van alle honden rekenen, de WOLF, zij zij gaan tijdens een misplaatste ruzie op de rug liggen ten teken van overgave, en ook zij hebben als verzoening seks of een doen alsof weerde zij willen aantonen dat zij enkel lief willen zijn, bullebakken worden uit de groep gezet en verloofd worden zij door het geven van eten, en zij zorgen naar eer en geweten voor jongen van anderen.
Olifanten: olifanten vereren als het ware botten van soortgenoten, en huilen daarbij dikke tranen en Stile geluidjes.
Als dit geen geweten is weet ik het ook niet meer.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus de mens is niet de enige soort met een geweten?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
henkaren ? Maar neen, natuurlijk zijn mensen niet de enige soort met een geweten, ik zelf werd eens gebeten door een hond van een buur, ik was toen 6 jaar en moest naar het ziekenhuis, de politie en ook de eigenaar wilden de hond, een grote mannelijke Duitse Herder afmaken, ik overtuigde hen ervan dit vooral NIET te doen omdat de hond dit NIET met opzet deed en dat zou ik nog aantonen zei ik, ze vroegen hoe ik dit kon weten en verlangen met mijn 6 jaar bloedend in mijn gezicht? Ik zei dat ik door iemand tegen de hond geduwd was terwijl de hond dit niet zag aankomen en beet in reflex, zou de hond handen hebben zou hij een klets geven, maar ja, een hond heeft helaas enkel zijn bek maar, zei ik, DAAROM dus, zei ik... Ik kreeg mijn zin. Twee dagen later nam ik mijn moeder mee daar deze hond, ik riep hem en hij kwam naar me toe, mijn moeder zat met schrik te beven maar om een voor haar zeer onbekende reden vertrouwde ze me.
Ik zei, kijk mama, ik strekte mijn arm naar de hond uit en de hond likte mijn arm en mijn handje en Janke daarbij verschrikkelijk, mijn moeder begreep, ik zei, zie je mama? De hond heeft spijt en wil mij met likjes troosten, jankend van spijt om die beet van twee dagen geleden, mijn moeder huilde, de buren huilden, niet van schrik maar van ontroering, ja, dieren hebben een geweten.
Vorig jaar was ik bij mijn moeder thuis en ze spreekt er nog altijd van, de buurjongen van toen, 26 jaar later, was op bezoek en hij was het die mij onopzettelijk tegen zijn hond duwde, hij heeft er nu nog altijd verschrikkelijk veel spijt van en ik was het die hem aan het troosten was, hij besefte heel goed dat zijn hond door de 6 jarige ik mocht blijven leven.
Zie bvb deze links eens: https://www.youtube.com/watch?v=B8ISzf2pryI
En deze:
https://www.youtube.com/watch?v=ltCQJkz8UkE
En deze?
https://www.youtube.com/watch?v=uwl-aJ5sG_M
En deze?https://www.youtube.com/watch?v=Cj54rCmrvQk
En dan is er ook deze nog: https://www.youtube.com/watch?v=KRuEOARejbo
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jerovanja, je kunt het romantisch brengen, maar je voorbeelden van co-evolutie tot 'geweten' benoemen gaat wel ver. Dan hebben planten ook een geweten, en alle prokaryoten gaan gewetensvol met hun personeel om: de mitochondrieën. Olifanten met hun voorouderverering, ook uiterst twijfelachtig. Wist je trouwens dat begraven bij mensen soms (en misschien oorspronkelijk wel alleen) juist de functie had om te zorgen dat ze niet kwamen spoken? Vereren, ja: ze prezen ze regelrecht het graf in.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Sanskelotje?Dat aan honden word voorgelegd dat zij fout waren, en de honden tonen dat het waar is, zoals in voorbeeld één, ja, zelfs de “schuldige” aanwijzen waarop de “schuldige” met een benepen gezicht afdruipt? zoals in voorbeeld twee? Wat zou dat anders kunnen zijn? Dat is een geweten hebben.
En dat olifanten diep onder de indruk zijn van de botten van soortgenoten die zij gekend hebben, en hoe zij dan met deze botten om gaan, tot soms op het kwade en treurige af omdat zij zich de dode olifant herinneren en missen, hoe noem je dit volgens jouw? Instinkt alleen kan dit niet zijn want olifanten zijn zeer gekend om hun uitstekende geheugen en hoge graat van gevoeligheid naar soortgenoten en zelfs andere dieren en zelfs mensen toe, waarmee is aangetoond dat olifanten duidelijk verdriet kunnen hebben en ook kunnen rouwen, iets dat ook al is aangetoond bij honden en bij katten en zelfs bij vogels.
tinus1969
6 jaar geleden
@Jerovanja, je verwart 'geweten' met acuut schuldbesef.
Ook geheugen is wat anders, vooral omdat dat geheugen bij dieren als honden en olifanten wel goed is, maar alleen gebruikt wordt voor herkenbare situaties. Geweten is het vermogen om morele oordelen te kunnen geven (het verschil tussen Goed en Fout), zowel in concrete als abstracte en virtuele situaties.
Een hond zal dus rustig 'stoute dingen' doen als er niemand kijkt, of in situaties die hij niet herkent.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is niet eens vastgesteld dat die hond een besef van schuld heeft. Die neemt een lichaamshouding aan die op onderworpenheid duidt. Dat doet 'ie ook als je hem ten onrechte de huid vol scheldt of woedend schreeuwt naar iemand achter de hond. En die YouTuber met zijn guilty dog is een uitbuiter, die zijn hond opzettelijk "verkeerde" dingen laat doen, en daar spijt van laat krijgen, omdat zijn publiek daarvan smult. Voor de views dus. Maar hij heeft de schuld-cult niet uitgevonden, volgens de Bijbel deed onze schepper het al zo bij de mens, met zijn afblijfboom. Dus de mens zal er wel iets mee hebben, een soort schuldigheids-obsessie. althans de laatste paar duizend jaar, een deel van de mensheid. Een nogal groot deel, helaas.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Jerovanja: waarom olifanten dat doen bij botten van andere olifanten, is gewoon niet bekend. De enige reden waarom sommigen het 'vereren' noemen, of 'betreuren', is dat de mens die twee dingen doet met voorouders - onder andere. Want - ik zei het al - één van de andere redenen voor rituelen na overlijden, en voor het (her)begraven, is de angst voor terugkeer van die overledene te bezweren, of proberen fysiek te beletten. Dus waarom olifanten zo eervol aanslaan? Misschien staan ze wel te overwegen of daar een andere clan olifanten geleefd heeft, en misschien terug kan komen. Of ze proberen er achter te komen of daar misschien een enge ziekte heerst of een ander gevaarlijk iets aan de hand is. Want olifanten staan bekend om hun geheugen, vooral in anekdotes en ontroerende verhalen bij het kampvuur. In werkelijkheid is met name hun reukvermogen enorm. Dat geheugen zit vast wel goed, maar dat hebben orang-oetans ook: een geheugen als een olifant. En die doen niet aan iets waar antropomorf denkenden en romantici een ritueel in zien of zelfs een eerbetoon. Terwijl ze toch een opmerkelijke mate van bewustzijn over een boel andere zaken lijken te hebben, waar olifanten nog een slurfje aan kunnen zuigen.