Hoelang duurt een droom eigenlijk.?

Soms als je wakker wordt heb je het gevoel dat je wel een uur hebt gedroomd.
Andere keren vaak seconden werk.
Maar hoeveel tijd droom je nu eigenlijk precies in je slaap.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
27.3K

Het beste antwoord

Een mens droomt vier of vijf keer per nacht. Al die keren samen beslaan ongeveer een kwart van de totale slaaptijd.

De duur van elke droom varieert. Een droom aan het begin van de nacht duurt meestal maar een paar minuten. In de periode vlak voor het wakker worden kan de droomduur echter oplopen tot wel drie kwartier of een uur. Goed voor een documentaire!
Tijdens onze slaap doorlopen we enkele fasen. We beginnen met doezelen. De ogen draaien langzaam, de ledematen worden zwaar en de spierspanning neemt af. Stadium twee is de lichte slaap. Dit is het eerste echte slaapstadium. Deze fase duurt ongeveer een half uur. Daarna raken we in een diepe slaap, wat we de fases drie en vier noemen. De spieren zijn dan totaal ontspannen. De lichaamstemperatuur daalt.
Na de diepe slaap nemen de lichaamsbewegingen toe en wordt de slaap lichter. We zijn dan ongeveer negentig minuten ver. De eerste REM-slaap treedt op. Dit is fase vijf. REM staat voor Rapid Eye Movement. In die fase bewegen de ogen zeer snel achter de gesloten oogleden. De dromer volgt de droomtaferelen. Dit is de echte droomfase.
De stadia een tot en met vijf vormen samen de slaapcyclus. De mens doorloopt deze cyclus tijdens een nacht vier tot vijf keer.
We dromen echter niet alleen tijdens de REM-fase. Dromen komen ook wel voor tijdens de andere fases. Maar die zullen we ons veel moeilijker herinneren en de ogen bewegen niet zoals tijdens de REM-fase.
Overigens droomt iedereen. Alleen zullen sommige mensen zich hun dromen niet herinneren. Maar maak zo iemand wakker tijdens de REM-fase en hij of zij zal je dat gedeelte van een droom wél haarfijn kunnen navertellen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

AWM
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je martin door laat ratelen lijkt het langer
AWM
13 jaar geleden
Who the f... is....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij had een droom maar dat is al een tijdje geleden
Dat verschilt heel erg, soms maar 5 minuten, soms wel drie kwartier! Gemiddeld zo'n 10 tot 30 minuten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je 's ochtends wakker wordt denk je vaak dat je de hele nacht hebt gedroomd.
Maar je droomt korter dan je denkt! Een droom kan maximaal 10 minuten duren.
Het kan wel zo zijn, dat je meerdere dromen hebt gehad die nacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dyonbb
een jaar geleden
sorry maar een droom kán korter dan tien minuten duren, maar niet maximaal. gemmiddeld zo'n halfuur, wanneer je niet wordt gewekt door wat dan ook.