Hoe heet deze grote watervogel?

In een nieuw natuurgebied, zag ik een erg grote watervogel die leek op een grote Ibis, hij was wit, met een zwart kontje en een zwarte nek, kop en een zeer lange zwarte bek.
Hij zocht voedsel in laag water en was zo groot als een reiger, lepelaar, kraanvogel.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
2.1K

Het beste antwoord

De heilige Ibis. Bamibal bracht me op die gedachte door bij de reacties een foto te plaatsen.

Als exoot komt de heilige ibis ook voor in West-Europa. Een grootschalige introductie heeft plaatsgevonden in Frankrijk. Vogelpark Avifauna in Alphen aan den Rijn heeft een grote groep dieren vrij rondvliegen waarbij enkele wilde exemplaren zijn aangesloten die waarschijnlijk van Franse dieren afstammen. Hetzelfde geldt voor de meeste andere groepen heilige ibissen in de Benelux, al komen ook ontsnappingen bij particulieren voor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja hoor mendelson, dat is hem!!
Had deze vogel nog nooit eerder gezien, zijn snavel is enorm!
Had al op internet bij grote watervogels gezocht, maar niet gevonden.
heb een prachtig filmpje er van gemaakt.
Op het eiland Tiengemeten, in het haringvliet.
bedankt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt.

Andere antwoorden (1)

Het betreft een zwartsnavelooievaar.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voldoet precies aan de beschrijving.
Plaatje bij antwoord
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik mis de zwarte nek en kop. Bovendien komt die niet in NL voor
(dat stond niet in de vraag, dat geef ik toe)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat Ed wel een ooievaar herkent als die er één ziet en dan niet zegt dat die op een ibis lijkt, verder komen die inderdaad niet voor. Zie het al eerder door jou geciteerde artikel van het antwoord wat je verwijderd hebt. Verder sluit ik mij aan bij mendelson. http://www.omroepwest.nl/nieuws/20-03-2013/avifauna-de-zwartsnavelooievaar-gevlogen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vogeltje is dood: http://www.omroepwest.nl/nieuws/21-03-2013/ontsnapte-zwartsnavelooievaar-avifauna-blijkt-te-zijn-overleden
Amadea
10 jaar geleden
Daarom heb ik die link verwijderd. Dat de vogel uit Avifauna z'n avontuur niet overleefd heeft bewijst nog niet dat er niet nog zo'n vogel ergens in een nieuw natuurgebied verzeild kan zijn geraakt.
Amadea
10 jaar geleden
Bovendien is het Ed die de vogel heeft gezien, dus is hij de enige die kan beoordelen of het klopt of niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ed beschrijft een vogel met een zwarte kop en nek...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mendelson die link had ik al gegeven toen Amadea heel stellig beweerde dat Ed die betreffende ooievaar had gezien. Ik gaf nu de door Amadea gegeven link om te bewijzen dat die ooievaar hier helemaal niet voorkomt. Maar inderdaad ze kijkt volledig over jouw eerste reactie heen: deze vogel heeft geen zwarte kop noch nek. En ik ga er toch werkelijk waar van uit dat Ed wel weet hoe een ooievaar eruit ziet en dat hij zich niet vergist in zwarte kop en dito nek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De heilige Ibis voldoet volledig aan de beschrijving, zoals ik al vermelde bij de reacties op de vraag. Dat was echter niet mijn antwoord maar een toevoeging op de foto die al eerder bij de reacties was geplaatst. Kennelijk handiger als ik het toch als antwoord neerzet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nee het is geen ooievaar, maar ik dacht zelf direct aan een ibis, maar dacht dat die hier niet voor kwamen, dus zat ik met een raadsel.
bedankt voor het mee denken.