Nee, olifanten zijn zeer zeker niet bang voor muizen. Er zijn inderdaad wel filmpjes, waaronder die van Mythbusters waar ze terug lijken te schrikken van muizen, maar dat is zeker niet wetenschappelijk verantwoord getest.

In verblijven van olifanten, in bijvoorbeeld het circus of de dierentuin komen ook muizen voor als ongedierte, het zou niet best zijn als alle olifanten zo reageerden als gesuggereerd wordt in de verschillende filmpjes, dat zou in een afgesloten omgeving de levens van mensen (verzorgers) en olifanten kosten.

Het meest waarschijnlijke is toch wel dat Dumbo van Disney dit fabeltje in de wereld heeft gebracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd, de wetenschappelijk basis van mythbusters grenst veelal aan nul
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar het is wel een leuk programma en soms komen ze denk ik wel met ideeën die echte wetenschappers nog wel eens verder kunnen uitzoeken.
Antoni
14 jaar geleden
De Mythbusters hebben toch ook een wetenschappelijke opleiding?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorzover ik weet niet, het zijn vooral technisch goed onderlegde mannen. Ze hebben jarenlang werk gedaan met special effects en zo voor films en dergelijke. Ik zeg overigens ook niet dat ze dom zouden zijn of zo, maar de opzet van het programma is amusement en met de wetenschappelijke methode wordt het dan ook niet nauw genomen.

Andere antwoorden (6)

een simpel nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee waarschijnlijk zien ze zelfs muizen over het hoofd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja; Als zo'n muis in de slurf krupt;

maar zonder gekheid. nee. Absoluut niet. net zomin als dat een strootje de rug van een kameel kan breken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is eens onderzocht door de mythbusters en vreemd genoeg lijkt het er op dat de olifanten inderdaad bang zijn voor muizen. Gezien het verschil in grote nogal een vreemde conclusie.

Toegevoegd op 16-06-2009 12:11:03
Het bewijs is in het filmpje hier onder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, heb die aflevering ook gezien, wilde dat antwoorden, maar je bent me voor. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OK, maar 'in grote' moet zijn 'in grootte', Anne.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt gelijk dank :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het ook gezien. Ik denk dat het niet eens met grootte te maken heeft, maar met het feit dat ze elkaar normaal nooit tegenkomen, zich snel voortbewegen en er voor een olifant vreemd uitzien.
Wij zijn ook bang voor spinnen (ok, niet iedereen, maar toch wel veel mensen) en die zijn ook een stuk kleiner dan wij.
Ja, olifanten zijn wel 'bang' voor muizen. Maar of dit nou echt met angst te maken heeft? Waarschijnlijk herkennen ze het niet goed, en worden ze instinctief 'bang' voor het onbekende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net als die andere stereo-typen die je tot vraag hebt omgeturnd: nee nee nee ;-)