Hoeveel kg CO2 per jaar kan een gemiddelde boom opnemen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
26.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh jeeh... Dan moet ik met mollen gaan rekenen ('t is een deel van de groei van de boom in gewicht). Meer een vraagje voor Rota waarschijnlijk ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh jeeh... Dan moet ik met mollen gaan rekenen ('t is een deel van de groei van de boom in gewicht). Meer een vraagje voor Rota waarschijnlijk ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hee waarom staat dat er 2 keer.

Antwoorden (5)

Nul.

Een boom neemt CO2 op om aan C te komen om te groeien. Da's de enige reden. Er blijft dan O2 over; dat is afvalgas dat de boom in de atmosfeer loost.

Goed, dan is de vraag dus: hoeveel C neemt de gemiddelde boom per jaar op?

Antwoord: middelen over vele bomen en over vele jaren.

We beginnen bij één boom, en gaan middelen over vele jaren. Laten we zeggen vanaf het begin tot 10000 jaar.

In het begin is er nog geen boom. Alleen een zaadje, maar dat rekenen we voor het gemak niet mee. Dus in het begin bevat de boom nul gram C.

Na 10000 jaar is de boom dood. De boom is vergaan, opgegeten en verteerd. Dus na 10000 jaar bevat de boom nul gram C.

Conclusie: in 10000 jaar heeft onze boom nul gram CO2 opgenomen.

Nu nog die nul gram middelen over vele bomen. Dan blijft het nul.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag was hoeveel 't gemiddeld per jaar kan opnemen. Als de hoeveelheid kg.) bomen stijgt, stijgt ook de gemiddelde opgenomen hoeveelheid. Het maakt wel iets uit of 't in een boom zit of dat 't in de atmosfeer geloost is (al was dat niet de vraag, natuurlijk). Als de gemiddelde boom opeens hoger en breden kan worden (bijv. omdat er meer CO2 in de lucht zit), dan neemt de gemiddelde opgenomen hoeveelheid toch toe ;). Conclusie: liever veel bos en weinig CO2 in de lucht, dan weinig bos en veel CO2 in de lucht. Omdat de mensheid sneller kapt dan dat de bossen kunnen groeien, gaat 't toch mis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou de vraag ook zo kunnen opvatten: A. eerst is er geen boom. B. een boomzaadje ontkiemt. C. die boom groeit en neemt CO2 op. D. 't antwoord op de vraag hoeveel die boom dan opneemt per jaar, hangt samen met de groei van de boom - al weet ik niet de exacte relatie. Maar inderdaad, zodra iemand 'm omhakt komt 't CO2 weer vrij; en als de boom niet langer groeit is de gemiddelde verdere opname nul.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Trouwens, als er steeds meer gebouwen/meubelen van hout bijkomen, dan zijn die zaken een opslag van CO2.
Totdat de stad affikt, natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Conclusie: wil je CO2 opslaan, dan heb je geen natuurbos nodig, maar productiebos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me niet een juiste conclusie... Want dan gaat men 't laatste beetje overgebleven 'oerbos' ook omkappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het gaat om het afvangen van CO2, is het wel de juiste conclusie. Een bos heeft echter nog veel meer nut dan alleen het afvangen van CO2. Daarom pleit ik voor het beschermen van het nog overgebleven oerbos, en van het laten groeien van nieuw bos - en dat dan ook zo veel mogelijk met rust te laten!
hieronder een aardige calculator per boom
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat geldt alleen als je een nieuwe boom plant (dus geen vervanging van een vroegere boom), en er eeuwig een boom zal blijven bestaan. Dan neemt die nieuwe boom eenmalig een hoeveelheid C op die gelijk is aan het gemiddelde C-gehalte van die boom over zijn levensduur. Eenmalig dus - en je moet er eeuwig bomen voor in de plaats zetten als de boom sterft. Die nieuwe bomen hebben dan nul CO2-opname.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar we mogen best wat bos bijplanten, want er gaat momenteel elke 2 seconden een voetbalveld af, o.i.d.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat ben ik met je eens. Maar een bos neemt alleen CO2 op tijdens de groei (van dat bos). Niet meer als het bos volgroeid is, ook al groeit elke boom in dat bos nog wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Euh... Hoe kan een bos 'volgroeid' zijn, als de bomen aldaar nog groeien?
Je bedoelt doordat er evenveel kg. aan bomen omvallen dan dat er aan kg. bij groeit? (Bijvoorbeeld?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep. Na (bijvoorbeeld) 100 jaar staat er op elke vierkante kilometer bos voor 1 miljoen ton aan bomen. Al die bomen groeien. Maar 10 jaar later staat er op diezelfde vierkante kilometer bos nog steeds diezelfde 1 miljoen ton aan bomen. Dat komt doordat bomen sterven. Een stervende boom produceert net zoveel CO2 als hij in zijn hele leven heeft opgenomen. Vandaar.
Ik zie het al aankomen, over een tijdje moet je compensatie kopen van een Zweed of Rus die ergens een bos heeft, die mijn autogasuitstoot kan compenseren, als ik in Nederland auto wil rijden... Ja ik heb je door...
Ben jij van de regering om te polsen of er al genoeg draagkracht is voor dergelijke wetgeving onder de bevolking?

Ik verwacht dat een hele dikke boom 200 kilo CO2 kan opnemen per jaar... (dan kan ik in een dikke auto blijven rijden)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas ben ik niet zo goed in scheikunde. Enfin, gewoon een stel sequoia's of redwoods plaatsen in je achtertuintje... Dan komt 't wel goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laten we uitgaan van een beuk van een eeuw oud, want geen boom is hetzelfde. Deze beuk heeft een kroondoorsnede van circa twaalf meter en heeft 600.000 bladeren

Door de ruimte tussen de bladeren ontstaat een gebied voor de zuivering van lucht van circa 15.000 vierkante meter. Op een zonnige dag maakt zo’n beuk 9.400 liter (of achttien kilo) koolstofdioxide onschadelijk. Per jaar is dat 6.570 kilo CO2.

Als men deze boom zou kappen, moeten minstens tweeduizend jonge bomen worden aangeplant ter zuivering van eenzelfde hoeveelheid verontreinigde lucht.