Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat maakt de rubber van een styluspen zo, dat het dezelfde eigenschappen heeft als je vinger?

Ik kom met nazoeken niet verder, dan dat het speciale rubber is. Wat maakt die rubber zo speciaal, dat je er het scherm van je smartphone mee kunt bedienen?

9 jaar geleden
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit is eerder een natuurkunde/scheikunde vraag, dan een elektronica vraag.

Van nature is rubber/latex/kunststof een niet geleidend materiaal.
Door de samenstelling te veranderen (ze mengen het rubber of kunststof met een geleidend materiaal) krijg zo'n stylus capacitieve en/of resistieve eigenschappen waarop het scherm kan reageren, net alsof het een vinger is.

Tegenwoordig hebben (bijna) alle smartphones en tablets een capacitief scherm; goedkope klonen uit China en hele oude toestellen gebruik(t)en vaak (het veel goedkopere, maar slechter werkende) resistieve schermen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jc54
9 jaar geleden
Dat het meer een natuurkunde-scheikundevraag is weet je inderdaad als je het juiste antwoord weet. En inderdaad met een geleider is mijn smartphone ook te bedienen.
Bedankt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hahaha, ja met een theelepel zou het ook moeten lukken, maar de kans op krassen is dan groter. ;-)
jc54
9 jaar geleden
Daar heb ik het inderdaad mee geprobeerd, en het werkte.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding