Hoe kom ik van mijn 2e (Marokkaanse) nationaliteit/ paspoort af?

Toegevoegd na 2 dagen:
Zoals de antwoorden hieronder al luiden, is het dus voor mij vrijwel 'onmogelijk' om van de dubbele Marokkaanse paspoort af te komen. Voor mij is het eigenlijk niet erg, het is maar een boekje dat mij toegang verleent tot het land, waar mijn inmiddels 10 jaar geleden overleden ouders geboren zijn. Mocht ik dus afstand doen van mijn 2e nationaliteit en daarmee riskeren het land niet meer in te mogen, houdt dit dus in dat ik mijn ouders graf niet meer kan bezoeken. Wie wordt er hier dan blij van?

Toegevoegd na 4 dagen:
Correctie: De vraag in mijn bovenstaande 'Extra uitleg' is meer bedoeld als opmerking. Ik verwacht hierop dan ook geen antwoord.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
5.2K

Het beste antwoord

Bij veel landen is het niet mogelijk. Marokko is zo'n land.

Trek je niets aan van de politieke onrust.

Die ik trouwens niet snap, want op het moment dat je een tweede nationaliteit opgeeft, maak je het ook onmogelijk ooit nog naar dat tweede (derde, etc) vaderland terug te keren. En tussen de regels door lees ik toch steeds weer dat de partijen die zo'n moeite met meerdere nationaliteiten hebben, er weinig moeite mee zouden hebben als mensen terug zouden keren naar hun andere vaderland.

Kortom: deze partijen/mensen doen alleen moeilijk vanwege het moeilijk doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het niet mogelijk dat iemand zou kunnen wíllen kiezen voor één nationaliteit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, natuurlijk kan dat. Maar in het huidige politieke klimaat klinkt dat dan toch snel als "je moet van een ander zelf willen kiezen". Ik ken wat mensen in mijn direkte omgeving met dubbele nationaliteit, of zelfs een enkele niet-Nederlandse nationaliteit, die hier lange tijd wonen en werken en Nederlands spreken en belasting betalen (en niet altijd mogen stemmen). Voor hen is een paspoort vooral een reisdocument, die niets met je ethnische afkomst te maken heeft. En dat is logisch, want als je een Turk zijn paspoort afpakt, wordt hij echt niet Katholiek, en gaat hij ook niet rookworst lekkerder vinden dan kebab. Op de Balkan heb ik ex-Nederlanders gesproken die hemel-en-aarde moesten bewegen om op familiebezoek te kunnen komen, maar hun visum niet voor elkaar kregen omdat ze (op papier) Joegoslaaf of Bulgaar waren. Als die hun Nederlandse pas niet hadden opgegeven, konden ze in ieder geval op die pas reizen. Want daar is een paspoort immers voorbedoeld, om te reizen.

Andere antwoorden (5)

Niet. Marokko en Turkije accepteren niet dat je je nationaliteit opgeeft.

En als je het al zou willen proberen, dan staat je een hele lange juridische lijdensweg te wachten. Zonder resultaat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas, dat gaat niet, de marokkaanse overheid staat niet toe dat je afstand doet van je paspoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet.
"Je kunt je Marokkaanse paspoort niet inleveren. Heel veel mensen hebben het geprobeerd. Die kregen te horen: je bent geboren als Marokkaan en je gaat dood als Marokkaan."

http://www.najibamhalifan.nl/volkskrant.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een verzoekschrift indienen bij de koning.
En anders heeft Wilders misschien een idee.

Toegevoegd na 2 dagen:
Zoals ik al verwachte heeft je vraag een dubbele boden en daar houd ik niet zo van. Daarmee bedoel ik dat je iets anders vraagt dan je bedoelt en daarmee zet je mensen op het verkeerde been. Een Marokkaanse gewoonte?

Toegevoegd na 3 dagen:
Dat verwacht je niet, maar je krijgt het wel.
Zie ook mijn antwoord op je reactie onder mijn reacties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gok dat ie zegt: verhuizen naar marokko
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij stemt vast wilders!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou die wel willen. Weinig mensenkennis platje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan komt de vragensteller nog niet van zijn Marokkaanse paspoort af mosselman.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo, hij heeft het nog niet eens geprobeerd en dat is ook zeker zijn bedoeling niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@wildelely Zoals je al verwachtte heeft mijn vraag een dubbele bodem. Ik geef alleen aan wat de gevolgen kunnen zijn als ik riskeer het land niet meer in te mogen. En iedereen heeft eigen gewoontes daarvoor hoef je niet te vragen of het een Marokkaanse gewoonte is. Toch bedankt voor je, naar mijn mening een vreemde reactie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
karimaBD,
Je stelt een vraag, leest de reacties en laat de reagerenden vervolgens weten wat de gevolgen zijn als je je paspoort zou kunnen inleveren. Dat laatste weten de meeste autochtonen ook wel want de karnten staan daar vol van. En als je over dat laatste wilt discuseren, kleed je vraag dan ook zo in maar vraag niet hoe je van je paspoort afkomt. Nogmaals dat is onserieus.
Natuurlijk heeft iedereen gewoontes, dat is een open deur om dat te stellen. De vraag is of iedereen vragen stelt die mensen op het verkeerde been zet. Nou dat is zeker niet zou. Vandaar mijn vraag of dat typisch Marokkaans is. Die zou jij moeten kunnen beantwoorden lijkt me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de moeite die je hebt genomen om te reageren en je reactie toe te lichten. Het is nooit mijn bedoeling geweest om de mensen op het verkeerde been te zetten of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OK. Over en sluiten. Groet.
Je kunt van je andere paspoort afraken door een verzoek tot wetswijziging in Marokko..

Als dat niet lukt..en die kans is aanzienlijk, houd dan maar mooi je tweede paspoort want dàn is het vrijwel onmogelijk het kwijt te raken.

Maar zeker terwille van jouw bezoeken aan het graf van je ouders is het belangrijk voor jou dat jij die mogelijkheid behoudt.

Een Marokkaan is en blijft namelijk volgens de Marokkaanse wetgeving, altijd een Marokkaans onderdaan.

Helaas..het is niet anders. Nochtans ben je voor mij een Nederlander zoals alle andere Nederlanders.

Groet,

Ton