Mag een rechter bij een uitspraak ook denken aan de gevoelens van iemand,of is hij verplicht zich aan de wet te houden?

Ik volg namelijk de rechtzaak tegen Geert Wilders en moet toegeven dat de aanklagers ok wel een puntje hebben.Nu vraag ik me af,als de rechters de aanklagers zielig vinden,hij dit in de uitspraak kan/zal en mag mee laten tellen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

De rechter bepaald of zaken passen binnen de wet. Hij/Zij zorgt ervoor dat alle partijen recht wordt gedaan. Gevoelens / medelijden hebben hier weinig mee te maken.

Echter, in sommige omstandigheden kan hij besluiten dat er 'verzachtende omstandigehden' zijn, en hier een strafeis op aanpassen.

In het proces van Wilders zal het 'gevoel' richting de klagers niet mee spelen, omdat dit een veel te publiekelijk spektakel is. hij zal zich aan de letter van de wet gaan houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een rechter heeft zich altijd en enkel aan de wet te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien dit een politiek proces is en men heeft besloten er de vingers niet aan te branden, zullen de gevoelens van de aanklagers geen enkel gewicht in de schaal leggen, Ook al heeft de rechter sympathie voor hun argumenten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gevoelens zijn niet aan wetten te toetsen. Waar rechters wel rekening mee houden is welke impact strafbare feiten op de bevolking hebben (veel onrust en angst onder de mensen, bij het bepalen van de strafmaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een rechter moet zich aan de wet houden. Dat wil niet zeggen dat de wet zelf nooit rekening houdt met uitzonderlijke situaties. Zo kent de wet bijvoorbeeld in het contractenrecht de redelijk en billijkheid die mede de inhoud van de overeenkomst bepalen. Ook kunnen de gevolgen die onaanvaardbaar zijn wegens strijdigheid met de redelijkheid en billijkheid niet intreden. Daarnaast wordt in het strafrecht de strafmaat bepaalt in individuele gevallen. Strikt juridisch is er echter geen sprake van emotie, maar slechts van een constatering en vaststelling.