Wie en wat bepaalt hoe hard er gereden mag worden bij werkzaamheden?

Laatst op de snelweg kwam ik langs wegwerkzaamheden waarbij je 90 km/h mocht.

en nu bijvoorbeeld tussen Assen Groningen, zijn ze bezig en daar mag je maar 70 km/h

wat is de criteria waaraan een situatie moet voldoen om 70 km/h te mogen rijden en wanneer 90 km/h?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

Los van bovenstaande zal het waarschijnlijk ook te maken hebben met de maximale snelheid die er ter plekke onder normale omstandigheden gereden mag worden: 100 of 120 ?
De onder normale omstandigheden beschikbare, én de af te sluiten rijstroken, plus de aard / omvang van de wegwerkzaamheden en het in te zetten (zware) materieel zullen ook van invloed zijn.
Hoe dan ook...veiligheid boven alles. Per jaar vallen er gemiddeld 18 doden door / bij wegwerkzaamheden.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ter aanvulling:
" Rijkswaterstaat in 2005 nieuwe snelheidsregimes geïntroduceerd bij WiU op auto(snel)wegen. De maximumsnelheid is nu standaard 90 km/uur en wordt alleen verlaagd tot 70 km/uur als er sprake is van smalle rijstroken of van wegwerkers direct naast de rijstroken zonder barrier "
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De wegbeheerder rijkswaterstaat bepaald wat de veilige snelheid is bij de werkzaamheden. Veilig voor de wegwerkers. en voor het verkeer wat er langskomt
ronron1212
13 jaar geleden
als een weg nog redelijk overzichtelijk is mag je 90 rijden
daar waar minder overzicht is door bv meer bochten mag je 70 rijden , gelet word op de veiligheid van de wegwerkers

Toegevoegd na 8 minuten:
rijkswaterstaat bepaalt dat