wordt mijn aow gekort als ik iemand in huis neem?

ik wil een vriendin in huis nemen (in laten schrijven) wordt dan mijn aow gekort??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
6.6K

Antwoorden (2)

U bent een alleenstaande 65-plusser en uw vriendin, ook alleenstaand, loopt nog al eens bij u binnen.
Ze blijft ook wel eens een nachtje slapen en soms gaat u samen op vakantie. Niets aan de hand toch?
Jawel, want u zou dan wel eens te veel AOW-pensioen ontvangen. Hoe zit dat?

Dus als je met iemand onder één dak woont, ben je een samenwoner?
Nee. Er kan een situatie zijn dat u met iemand onder één dak woont en toch voor de SVB niet
als samenwoner door het leven gaat. Dat is onder meer het geval wanneer u aan iemand in
uw woning een kamer verhuurt. Er is dan sprake van een commerciële relatie. U blijft volgens
de SVB ook aangemerkt als alleenstaand indien u uw woning deelt met uw eigen
(geadopteerde kinderen) kinderen (ongeacht de leeftijd), een kind jonger dan 18 jaar dat niet
van u is (bijvoorbeeld een pleegkind), uw vader of moeder, twee of meer mensen van 18 jaar
of ouder of iemand die korter dan zes maanden bij u woont.

Wanneer is er sprake van een samenwoning die minder AOW oplevert?
Volgens een uitleg van de SVB is er sprake van samenwonen zodra twee -meerderjarige -
mensen die niet met elkaar zijn getrouwd, samen in één huis wonen en één huishouding
voeren. De wet spreekt dan niet over (ongehuwd) samenwonen, maar heeft het over 'het
voeren van een gezamenlijke huishouding'. In dat geval krijgt u als 65-plusser 50 procent van
het minimumloon. U kunt daarbij dan nog wel recht hebben op een AOW-toeslag als uw
partner jonger is dan 65 jaar. Is het evenwel een goedverdienende partner, dan vervalt de
toeslag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja AOW wordt dan gekort. Het gaat immers om het voeren van een gemeenschappelijk huishouden met een ander. De AOW wordt dan nu (sept.2010) € 701,49 bruto per maand i.p.v. € 1022,85 bruto.