Hoeveel bijzonder verlof dagen krijg je bij het overlijden van een familie lid ?

Of bestaat er een site waar ik kan lezen hoeveel vrije dagen (bijzonder verlof) je officieel vrij krijg.
Want ik hoor verschillende verhalen er over iemand zegt 4 en andere weer 2.
Want mij vader is zondag overleden.

Sorry ik weet niet precies waar ik deze vraag moet zetten forum beheerder.

Toegevoegd na 19 minuten:
Bedankt allemaal voor jullie lieve reacties.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
122.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gecondoleerd met het verlies, veel sterkte voor de toekomst voor jou en je familie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt allemaal voor jullie lieve reacties
zondag
13 jaar geleden
Hou je taai in deze moeilijke dagen.

Het beste antwoord

Heeft niks met CAO te maken:

Volgens art. 4:1 Wet Arbeid en Zorg (Wazo) hoor je in geval van overlijden van een familielid doorbetaald verlof te krijgen.

Art. 4:1. Calamiteiten- en ander kort verzuimverlof [Geschiedenis: MvT; versie 16 november 2001]
-1. De werknemer heeft recht op verlof met behoud van loon voor een korte, naar billijkheid te berekenen tijd wanneer hij zijn arbeid niet kan verrichten wegens:

b. het overlijden en de lijkbezorging van één van zijn huisgenoten of één van zijn bloed- en aanverwanten in de rechte lijn en in de tweede graad van de zijlijn.

Kortom, wettelijk gezien minimaal dag van overlijden en dag van crematie/begravenis.

Gebruikelijk is bij eerste lijns (ouders, kinderen) van overlijden tot crematie/begravenis, omdat je waarschijnlijk toch niet je werk kan doen.

Andere bron, van wat als gangbaar wordt gezien, alhoewel deze dagen niet perse bindend zijn en CAO afhankelijk zoals eerder gezegd:

Calamiteitenverlof is bedoeld voor onvoorziene situaties, waarin u onmiddellijk vrij moet hebben vanwege bijzondere persoonlijke omstandigheden. Een duidelijk voorbeeld is een sterfgeval in de familie, waardoor direct van alles moet worden geregeld. Uw werkgever kan voorstellen om het calamiteitenverlof achteraf als vakantie aan te merken. U moet hiermee wel uitdrukkelijk akkoord gaan.

Sterfgeval 1e graads familielid (bloed of aanverwanten)
Als regel vanaf de dag van overlijden tot en met de dag van begraven/cremeren (vier dagen) Onder 1e graads wordt verstaan; de partner, de ouders en de kinderen van uzelf (of adoptie).

Sterfgeval 2e graads familielid (bloed of aanverwanten)
Als regel dag van overlijden en dag van begraven/cremeren (twee dagen). Onder 2e graads wordt verstaan; broers, zussen, grootouders.

Sterfgeval 3e en 4e graads familielid (bloed en aanverwanten)
Als regel dag van begraven/cremeren (één dag). Onder 3e graads wordt verstaan; overgroot ouders, ooms, tantes, neven en nichten. Onder 4e graads wordt verstaan; bet-overgrootouders, achterneven en achternichten.
sterredag
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeer duidelijke uitleg met 2 linken er bij.
De 2 linken heb ik ook meteen bewaard.

Andere antwoorden (8)

Dat is verschillend per CAO. Maar de meeste CAO's hebben 2 dagen buitengewoon verlof staan voor een 1e graads familielid.
Vraag het even na bij je pz afdeling, dan weet je het zeker.
itsme
13 jaar geleden
In het algemeen 1 dag. De dag van de begrafenis dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een zeer naast familielid vanaf de dag van overlijden, tot een dag na de begrafenis/crematie.Denk aan: vader,moeder kind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vader is zondag overleden en wordt donderdag gecrmeerd dus dan ben ik vrijdag nog vrij ? als ik het zo lees.
Het is volgens mij verschillend per CAO. En ook hoe dichtbij het familielid staat. Voor een ouder krijg je meer dan voor een oom of tante. Dat noemen ze geloof ik 1e graad of 2e graad familie.
In de CAO die voor jou geldt, kan je dat opzoeken. Ik verwacht dat de meeste CAO's wel op internet te vinden zijn.
Links naar CAO's v.d. zorg en klein-metaal:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is per bedrijfstak verschillend.
Ook kan het nog uitmaken of jij degeen bent die voor de begrafenis moet zorgen of dat anderen, bv je moeder, broer of zus dat regelt.

Bij mijn werk kon degeen die alles moest regelen bijzonder verlof krijgen van overlijden t/m de dag van begraven/cremeren. Dit kan dan een dag of 5 worden.
De andere directe verwandten (eerstegraads verwanten dus) krijgen 3 dagen bijzonder verlof.

Daarnaast wordt er soms uit coulance extra bijzonder verlof gegeven door een werkgever als de overledene in het buitenland woont.
Bij het overlijden van mijn schoonvader, inmiddels wel al lang geleden, ben ik om die reden anderhalve week extra vrij geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaal gesproken is bij de 1ste graad verlof vanaf de 1ste dag van overlijden tot en met de dag van de uitvaart bijzonderverlof mits je de begrafenis moet regelen. In de CAO staat dit omschreven. Wanneer in de CAO iets minimaals staat zou een goed werkgever hier erg coulant mee om moeten gaan gezien de situatie(want de medewerker is wellicht niet in staat om te werken en is ook niet ziek) en zou dan gewoon een aantal dagen betaald verlof kunnen geven. Wanneer de medewerker een stuwmeer van verlof heeft zou hij de mogelijkheid moeten krijgen dit op te nemen

Toegevoegd na 1 minuut:
Heel veel sterkte toegewenst. Ik hoop dat jouw werkgever een goed werkgever is!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst gecondoleerd. Naast alle al genoemde uitgangspunten obv CAO's, die bedoeld zijn om aanwezig te zijn bij de uitvaart en om zaken te regelen, kan het natuurlijk ook nog zo zijn dat het overlijden van iemand die je heel dierbaar is je zodanig van slag maakt dat je even niet in staat bent om te werken. In dat geval zou je je ziek moeten melden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat erg voor je, gecondoleerd en heel veel sterkte!
Mijn vader is 2 weken geleden overleden ik heb geen cao maar volgens ons personeelshandboek krijg ik 5 dagen verlof.