Betrapt op diefstal tijdens de werkuren

Geachte,
Ik ben betrapt op diefstal van 120€ van een vrouw waarbij ik op toillet mocht gaan,en heb het geld ook terug gegeven!Het is de 1e keer dat dit voor de politie komt,heb een proces verbaal gekregen,mijn vraag is nu welke straf hierop volgt? En krijg ik hierdoor nu een strafblad ?
MVG

Toegevoegd na 16 minuten:
PS: 26 jaar!

Toegevoegd na 24 minuten:
Dit alles is gebeurd op DI 03-08

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, dus toen je betrapt werd heb je het geld teruggegeven? Sjongejonge, wat een nette jongen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben het met Suzy eens. Je hebt het geld pas teruggegeven toen je betrapt werd. En daarnaast... iemand is zo goed jou gebruik te maken van haar toilet en als dank besteel je haar (letterlijk stank voor dank).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zult een strafblad krijgen denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ligt er helemaal aan of het slachtoffer in kwestie aangifte doet, als er geen aangifte is ga je vrijuit. is er een aangifte komt de zaak voor de politierechter en kom je er vanaf met een dikke FOEI! en een paar uurtjes schoffelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb je het geld teruggegeven voor je betrapt werd of na?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja wat denk je... Ik steel 10 Euro en voordat ik weg ga geef ik die 10 EUro terug en daardoor hebben ze me betrapt???

Het beste antwoord

Je krijgt pas een strafblad als de (politie)rechter hiervoor een veroordeling heeft uitgesproken. Maar je hebt nog geen straf gehad, dus ook nog geen veroordeling.

Een waarschijnlijke straf is ontslag op staande voet, maar dat is een maatregel van de werkgever en geen straf door Justitie opgelegd.

Je zult moeten afwachten wat de gevolgen zijn, alles is afhankelijk van diverse omstandigheden (en van jouw reacties tijdens de procedure, en t.a.v. het slachtoffer) die je niet hebt vermeld, maar waar een politierechter wel kennis van heeft gekregen.

Toegevoegd na 52 minuten:
De rechter kan een straf uitdelen voor het delict, maar daar wordt gekeken naar alle omstandigheden.
In het wetboek staat:
Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie. (art. 310 Sr).

Maar voor 120 euro diefstal krijg je deze maximumstraf natuurlijk niet opgelegd. Wat wel, dat kan ik niet voorspellen omdat niet alle gegevens bekend zijn en omdat ik geen rechter ben.
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar ontslag kan de rechter toch niet geven e,alleen de werkgever,maar wat kan de rechter dan wel voor straf geven?
itsme
13 jaar geleden
ik zet het er in mijn antwoord bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord zonder veroordelend vingertje. Vette plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niets mis met het antwoord, maar ik vind dat er ook niets mis is met een veroordelend vingertje naar iemand die geld jat van de vrouw die zo vriendelijk is hem van haar toilet gebruik te laten maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gast
De werkgever had de dief alleen op staande voet kunnen onslaan als de werkgever ook benadeeld was.
Als dit niet gebeurd is (op staande voet ontslagen) dan kan de werkgever hem ook niet ontslaan, alleen maar ontslag aanvragen.
itsme
13 jaar geleden
@wildelely: Ja dat klopt. Of als bijvoorbeeld in de arbeidsovereenkomst iets is opgenomen zoals 'geen strafblad' of zo, vanwege de aard van het bedrijf.
Maar we weten veel te weinig van de complete toedracht en omstandigheden om daar verder een echte uitspraak over te kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We willen je erg bedanken voor je hulp!! x

Andere antwoorden (3)

Het hangt natuurlijk allemaal met de leeftijd af.

Er zijn meerdere scenario's te bedenken, maar een strafblad heb je in ieder geval.

- Werkstraf (lichte) is de meest voor de hand liggende straf.
- Je zal eventueel op gesprek moeten met een sociaal medewerker (hangt ook van de leeftijd af).

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De straf hangt van vele factoren af. Maar ik heb het idee dat je wel vaker hebt gestolen. Je schrijft immers: Het is de 1e keer dat dit voor de politie komt.
Ik denk dat je beter profesionele hulp kan zoeken voor je probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt een vrouw (collega?) bestolen en zo te zien niet je werkgever.
Ontslag op staande voet is in dat geval niet aan de orde en anders zou je ook al ontslagen zijn en dat heb je niet verteld.
Als het voor de politie komt is er schijnbaar aangifte gedaan. De politie maakt alleen een procesverbaal op en daarna moet je waarschijnlijk voor de rechter verschijnen.
Je hebt het geld teruggegeven en daarmee je schuld bekend.
Als dit zo'n beetje de feiten zijn en het is de eerste keer, zal er een taakstraf opgelegd worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als dat het geval is heb je gelijk, dan is de werkgever ook benadeeld. Hij schrijft overigens niet dat hij op staande voet ontslagen is, dus schijnbaar behoorde dit niet tot de mogelijkheden. Raden dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er blijven veel onbeantwoorde vragen over en dat maakt het moeilijk een sluitend antwoord te produceren En daarnaast zijn we ook geen rechter (neem ik aan) want die toveren meestal weer wat anders uit de hoge hoed.