Zou een levenslange gevangenisstraf voor pedofielen preventief werken?

Toegevoegd na 30 minuten:
Met preventief bedoel ik dat een levenslange gevangenisstraf als waarschuwing zou kunnen werken voor aanstaande ‘daders’. Dus als je gepakt wordt (met bewijs natuurlijk), zit je levenslang! :)

Toegevoegd na 46 minuten:
Iedereen kan in zijn/ haar hoofd denken wat ie wil. Voor de duidelijkheid: "Een levenslange gevangenisstraf voor pedofiele handelingen met kinderen" Gewoon niet aan kinderen komen, zo simpel is het.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
4.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij bedoel je te vragen of er minder pedofiel gedrag zou zijn als ze veroordeelde pedofielen strenger zouden straffen? Dat is niet hetzelfde als een preventieve werking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jah klopt dat bedoel ik, sorry voor mijn vage vraagstelling!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoelt U pedofielen of pedoseksuelen.
Er is een groot verschil tussen die twee , helaas heb ik de indruk dat journalisten dat niet weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je schrijft: "Iedereen kan in zijn/ haar hoofd denken wat ie wil." Heeft dat betrekking op mijn toevoeging waarin staat: "Nee ik denk dat die preventieve werking zwaar overschat wordt bij andere misdrijven die al zwaarder bestraft worden en in andere landen waar zwaardere straffen gebruikelijker zijn." ?

Het beste antwoord

Ja, net zo preventief als alle niet pedofielen en hun kinderen levenslang opsluiten.

Toegevoegd na 1 uur:
Na je toevoeging:

Tuurlijk.. ik ben het gevoelsmatig helemaal met je eens.. een pedoefiel die bewezen strafbare handelingen heeft verricht tegen de wil van een kind moet WEG WEG WEG.. Voorhuid strak over de oren en in een diep diep donker hol.
Ik zeg.. gevoelsmatig.

Maar nu de rede..

wiki:

'Een belangrijk argument voor de (extra) strafbaarstelling van seksuele handelingen bij kinderen, is het machtsverschil tussen volwassenen en kinderen, waardoor er voor het kind
geen werkelijke keuzevrijheid bestaat'

De maximum tijdelijke straf die een nederlandse rechter momenteel kan opleggen is rond 2006 verhoogd van 20 naar 30 jaar.

Er zit dus een gat tussen dertig jaar en levenslang.
(Als de gestrafte jonger dan +/-55 jaar oud is tenminste .. anders maakt het weinig verschil)

Wat doen we dan met plegers van misdaden die we nu levenslang geven?

Doodstraf? Daar ben ik met hart en ziel tegen.. sorry...

Stel dat we de moordenaar en de pedofiel op 1 lijn zetten.
Beiden levenslang.. wat let de pedofiel dan nog om na het plegen van die verschrikkelijke, en daarom zwaar strafbare handelingen, het slachtoffer vervolgens te vermoorden?
Hoe meer ze te verliezen hebben hoe gruwelijker de poging om hun daden te verbergen?

En daar komt mijn gevoel en mijn rede in botsing.

Moeilijk, moeilijk..

Misschien moeten we niet op zoek naar een zwaardere straf als preventief dwangmiddel.. maar naar een manier om te voorkomen dat de pedofiel zijn gedachten omzet in daden.

Misschien moeten we de pedofiel met "de gedachten aan" een duidelijker signaal geven dat er HULP voor hem/ haar is.

Misschien zit het teveel in het verdomhoekje.. is het teveel een heksenjacht geworden en zakt het daarom zo in het duister. In het duister verlies je het zicht en de grip.

LET WEL ik pleit NIET voor vergoeilijking en goedkeuring.. maar voor voorlichting, vroegtijdige signalering en hulp.
Aan zowel ( mogelijke) slachtoffers als aan (mogelijke) daders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Zeker wel want de straffen hier in Nederland zijn bijzonder laag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De strafmaat in Nederland is absoluut niet laag, vergeleken met de meeste West-Europese landen. Integendeel.
Nee, dat kan zelfs niet, preventief zou betekenen dat je ze opsluit voordat ze van pedofiel pedoseksueel geworden zijn, dat is niet in overeenstemming met hoe het recht werkt in dit land.

Zou je dat bovendien consequent doen dan zouden er in het geheel geen pedoseksuelen meer rondlopen, maar wel een hoop mensen onschuldig vast zitten volgens huidige opvattingen.

Zou je wel achteraf, dus na het misdrijf een dergelijke straf willen opleggen dan werkt het nog niet. De persoon in kwestie zelf zal in de gevangenis niet zo gek veel meer kunnen uithalen, maar het zal anderen die met hetzelfde probleem kampen echt niet afschrikken.

Daarnaast is de straf nogal draconisch, er kan beter geïnvesteerd worden in medisch en ander wetenschappelijke onderzoek naar preventie en behandeling dan in de gesuggereerde levenslange opsluiting.

Toegevoegd na 17 minuten:
N.a.v. de uitbreiding van je vraag.

Nee ik denk dat die preventieve werking zwaar overschat wordt bij andere misdrijven die al zwaarder bestraft worden en in andere landen waar zwaardere straffen gebruikelijker zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met preventief bedoel ik dat een levenslange gevangenisstraf als waarschuwing zou kunnen werken voor aanstaande 'daders'. Dus als je gepakt wordt (met bewijs natuurlijk), zit je levenslang! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee, dan nog leert de praktijk ons dat dat niet zal werken. In landen waar bijvoorbeeld de doodstraf gebruikelijk is voor zware misdrijven is vaak eerder een toename te zien in die misdrijven dan een afname. Natuurlijk kun je cijfers soms op meerdere manier interpreteren, maar ik denk als er ooit definitief antwoord komt op die vraag dat van de preventieve werking van straffen weinig overblijft. Mensen denken namelijk niet gepakt te zullen worden, of ze denken oprecht dat ze goed bezig zijn en zo zijn er nog meer redenen.
Het werkt in zo ver preventief,dat ze niet meer de kans krijgen om met jonge kinderen in contact te komen.
Maar pedofiel zullen ze wel blijven,alleen niet meer praktiserend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind van wel. Pedofilen zijn echt zieke mensen. Je moet niet aan kinderen komen. DAt is serieus gewoon ziek. Maar soms zijn ze gek in hun hoofd. Dan vind ik dat ze ook naar een psychiater moeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van de voorbeeldwerking van strenge straffen gaat geen preventieve werking uit.
In landen waar heel streng wordt gestraft (incl. doodstraf) is niet minder criminaliteit maar vaak meer dan in Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pedo's zijn niet te genezen, ze vinden dat ze niks fout doen.
Maar het moeilijkste van alles is, dat je als slachtoffer zwakker bent dan de dader. Pedo's misbruiken kinderen wegens hun machtspositie, en het is bijna niet te bewijzen als jij slachtoffer bent van jarenlang sexueel misbruik, ten eerste omdat je van die misselijke meiden hebt die valse aangiftes doen, vanwege te laat thuis komen ofzo. En dat werkt ten nadeel van de echte slachtoffers. En nu durven de mensen beetje bij beetje te praten vanwege de jarenlange taboe, en na 12 jaar is een sexueel misbruik/incest verjaard. Doodstraf is geen optie want dat is geen straf maar voor de dader een verlossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat zou niet werken. Het enige wat je er mee bereikt door hem op te sluiten is dat ie geen kans meer heeft om aan kinderen te zitten.
Echter zijn lust naar sex met kinderen zal er gewoon om door blijven gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een levenslange therapeutische behandeling zou werken. Een gevangenisstraf niet. Het is bewezen dat pedofielen hervallen als ze niet behandeld worden, ook al geef je ze een gevangenisstraf van 30 jaar. Castratie is ook mogelijk, maar het kan enkel toegepast worden als de veroordeelde hier zelf mee instemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Een levenslange therapeutische behandeling zou werken" Perfecte reactie, thnQ! Wie weet komen ze dan na een jaar of vijf tot bezinning. Zou we een doorbraak zijn: Een pedofiel die tot besef komt dat hij (of zij) ECHT van kinderen af moet blijven...
Psychologisch werkt niet minder goed dan je denkt. Net zoals alle andere straffen zijn in het leven geroepen om inderdaad een bepaalde redelijke in de toekomstige overtreden op te wekken eer hij zijn daad begaat.

In hoop andere gevallen was ik het dus met je eens geweest. Pedofilie, samen met serie moordenaars en andere psychotische criminelen wordt er gehandeld vanuit een bepaalde compulsiviteit die de korte termijn voldoening dermate stimuleert dat de realiteitszin in iemand bewustzijn verdwijnt of verwatert. Daardoor zullen die types zich nooit laten remmen door een straf of sanctie. Het hele punt van hun probleem is juist dat ze de gevolgen van hun daden niet beseffen.

Ik denk uiteindelijk dat je een bepaalde percentage zal afschrikken door je idee, maar de compulsiviteit zal blijven heersen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat gedwongen castratie, door het weghalen van 1 teelbal al voldoende zal zijn om deze seksuele driften te minderen of te laten verdwijnen. Ooit was er iemand die ik ken en daar toen zelf om heeft gevraagd en het heeft gewerkt. Ik praat nu al over zo'n 40 jaar geleden. Op die manier kan je dus ook preventief te werk gaan en het kost de maatschappij een stuk minder dan levenslang