Wanneer geen dekking Aansprakelijkheidsverzekering Particulieren ( zie uitleg)?

Het gaat om de dekking van deze verzekering in combinatie met "eigen verantwoordelijkheid".
In dit geval betreft het een familielid die in mijn ogen soms grote risico's neemt.
Hij is fysiek behoorlijke beperkt. Meeste is van neurologische aard na zwaar ongeval eerder.
Kan nog kort lopen en kort staan, maar heeft regelmatig last van evenwichtsstoornissen (kan ook omvallen) en behoorlijk afwijkende motoriek in de meeste ledematen ( zgn "dronkemansloop" )

Toch probeert hij regelmatig nog per fiets aan verkeer deel te nemen (wel veel slingerend) om bv naar zijn sportfysio te gaan en even 'dorp in'.
Meerdere keren viel hij om, soms bij op -en afstappen..
Tot dusver was er enkel materiële schade.

In hoeverre zal een verzekering de evt schade dekken, als je medisch bekend bent met deze beperkingen?
Stel door onverwacht "omvallen" of doordat iemand schrikt van zijn slingerende acties /afwijkende motoriek en daardoor (lopend of fietsend) ten val komt , evt met flinke gevolgen (fysiek of materieel)?

In hoeverre kan een verzekering "hem dit aanrekenen" als schade door 'eigen schuld oid' en dus niet dekken/uitkeren ?

Tot nu toe ben ik van mening, dat zodra je verstandelijk in orde bent, duidelijk bewust van 'fysieke beperkingen' je dit behoort aan te passen in je dagelijks leven en ook verkeer, zodat niemand (of jezelf) onnodig schade kan toebrengen.

Of zie ik dit onjuist en zijn er mogelijke andere wetten die dit "compenseren" of uitzonderingen maken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

OPZETTELIJK toegebrachte schade wordt in de regel ook niet vergoedt, tenzij de dader een kind beneden de 14 jaar is. Wat dit laatste betreft, vrijwel alle polissen bevatten de bepaling dat schade veroorzaakt door personen die niet kunnen weten wat ze doen, vergoed wordt. Hierbij doelt men met name op schade door personen die hun daden niet beseffen, zoals jonge kinderen, geestelijk gehandicapten en demente personen. INDIEN MEN ZICH BEWUST IN EEN SITUATIE BEGEEFT, waarin grote kans op schade bestaat, kan uitkering worden geweigerd. Hierdoor aanvaardt men namelijk het risico van schade en is er min of meer spraken van ‘eigen schuld’. Ik heb de indruk dat je familielid bewust is van de risico's die hij neemt en in dat geval zal de verzekering de schadeclaim weigeren.

Bronnen:
http://financieel.infonu.nl/verzekering/94...

Ik zou dit zeker voorleggen aan jouw assurantie-tussenpersoon of de verzekeringsmaatschappij. Probeer van hen 'zwart op wit' te krijgen hoe de dekking in dit geval is geregeld....

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100