Mag je in je zwemkleding op de fiets zitten?

een jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K
Amadea
een jaar geleden
Niet in een islamitisch land.
Thecis
een jaar geleden
@Amadea
Als man of als vrouw?
LeonardN
een jaar geleden
Ik dacht altijd dat er een strafwet was die iets verbiedt als "het dragen van aanstootgevende kledingstukken" (zoals hier te lezen valt: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33165-3.html )
Maar ik kan de werkelijke strafwet niet vinden. (geschrapt?)
Puur naaktlopen: https://maxius.nl/wetboek-van-strafrecht/artikel430a (maar niets over weinig ook niet rond 430) https://indebuurt.nl/apeldoorn/nieuws/opmerkelijk/naakt-in-apeldoorn-hoeveel-kleding-aan~49038/
Regels in Apeldoorn
We vroegen de gemeente wat de regels in Apeldoorn zijn als het gaat om (half)bloot rondlopen. ‘Dit is niet verboden,’ kwam het antwoord. ‘Er zijn in ieder geval geen regels voor opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening. De eigenaar van bijvoorbeeld een particulier terras kan wel kledingvoorschriften stellen. Dus als hij of zij niet wil dat er iemand in bikini of zwembroek op zijn terras komt zitten, kan hij bepalen dat hij dat niet wil.’ Dus het lijkt erop dat het mag BEHALVE als APV het verbiedt.
tinus1969
een jaar geleden
Wat vind je zwemkleding? Er zit ook nog wat verschil tussen zwemshort en tanga.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
@LeonardN
"Dus het lijkt erop dat het mag BEHALVE als APV het verbiedt." Inderdaad lastig om te bewijzen, maar volgens mij klopt dit inderdaad.
Soms is een antwoord ook goed zónder bron. Ik zou 'm gewoon als antwoord plaatsen!
tinus1969
een jaar geleden
Aanvulling op LeonardN, artikel 239 WvS verbiedt ‘schennis der eerbaarheid’ op openbare plaatsen. Dat artikel wordt bv gebruikt tegen potloodventers, mensen die in het openbaar sex hebben etc. Dit kan mss ook gebruikt worden bij aanstootgevende kleding- maar dan moet het wel heel aanstootgevend zijn.
LeonardN
een jaar geleden
@tinus1969 Dat is idd een wet die hier op van toepassing kan zijn. https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?query=aanstootgevende+kleding&coll=ddd&identifier=ddd:110589915:mpeg21:a0544&resultsidentifier=ddd:110589915:mpeg21:a0544&rowid=9
"
...die zich met aanstootgevende boezemloze japonnen of badpakken in het openbaar zullen vertonen. „Wij zullen echter leder geval afzonderlijk moeten bezien. Het is in Nederland verboden deze kleding te dragen. Dit dragen van dergelijke kleding valt onder de bepalingen van de openbare schennis der eerbaarheid", zo zei de chef van de Amsterdamse zedenpolitie, de hoofdinspecteur J. Koopman.
"
tinus1969
een jaar geleden
@LeonardN, maar de interpretatie van ‘schennis der eerbaarheid’ is sinds 1964 nogal veranderd.
LeonardN
een jaar geleden
Zeker. De wet is ook bijzonder vaag en inderdaad meer gebaseerd op de moraal van de dag.
https://strafrechtzaken.nl/zeden/schennis-van-de-eerbaarheid-art-239-sr/
"De strafbepaling strekt tot het beschermen van de menselijke integriteit, de algemene publieke moraal en de algemene eerbaarheid. Niet van belang is of de eerbaarheid van de direct bij het delict betrokkenen is geschonden, maar juist of het handelen op zichzelf kwetsend is voor het normaal ontwikkeld schaamtegevoel (de publieke moraal)." En dan kom je idd op de vraag, wat bedoelt de vrager nu exact.
Een speedo is een stuk zwemkleding. Prima voor een man om enkel te dragen.
Maar voor een vrouw, niet op een strand, zou dit toch weer tegen een probleem aan kunnen lopen.
Beter is dus ipv "zwemkleding"; kleding die specifieke lichaamsdelen wel/niet bedekt in het openbaar. (fiets snap ik helemaal niet in de vraag).

Antwoorden (1)

Dat hangt af van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente waar jij op die manier wilt gaan fietsen. De burgemeester en wethouders van de meeste plaatsen vinden het een verouderde regel en hebben die geschrapt, maar het kan in principe ergens nog bestaan omdat veel van die inwoners het nog altijd als aanstootgevend beschouwen.
Amadea
een jaar geleden