Zijn er stukken Amerikaans grondgebied in Nederland?

Ik weet wel dat er begraafplaatsen zijn die 'in' Nederland zijn, maar die behoren tot de VS. Het hoeft niet per sé Amerikaans te zijn, het mag ook Canadees zijn of van een ander land

een jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K
ronron1212
een jaar geleden
vs is amerika
Thecis
een jaar geleden
@ronron1212
Strikt genomen is het de usa (united States of America, afgekort ook wel Amerika in de volksmond). Maar Amerika is eigenlijk het supercontinent:
Amerika is een landmassa of supercontinent die op het westelijk halfrond ten oosten van de Grote Oceaan en ten westen van de Atlantische Oceaan ligt. Amerika wordt meestal onderverdeeld in Noord-, Midden- en Zuid-Amerika, maar er bestaan ook andere indelingen; Midden-Amerika wordt bijvoorbeeld ook wel beschouwd als een deel van Noord-Amerika, of van Latijns-Amerika. Het heeft een landoppervlak van 42.549.000 km² (28,4% van het totale landoppervlak van de aarde), waarmee Amerika als geheel na Azië het grootste continent is. Amerika heeft ongeveer een miljard inwoners (ongeveer 13,5% van de wereldbevolking).
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Amerika_(werelddelen)

Antwoorden (2)

Nee. Ook de begraafplaatsen niet, het beheer en onderhoud van de begraafplaats zijn alleen in handen van de American Battle Monuments Commission (ABMC), een bureau van de Amerikaanse federale overheid.

Daarnaast is het een wijdverspreid misverstand dat ambassades kleine stukjes grondgebied van de desbetreffende staat zijn die door de gaststaat zijn afgestaan. Ze genieten slechts onschendbaarheid maar zijn nog steeds grondgebied van de gaststaat
SimonV
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
"Daarnaast is het een wijdverspreid misverstand dat ambassades kleine stukjes grondgebied van de desbetreffende staat zijn die door de gaststaat zijn afgestaan."
+Ook vaak zoiets gehoord. en dus altijd verkeerd begrepen.
Thecis
een jaar geleden
Inderdaad, dacht hetzelfde als LeonardN. Weer wat geleerd.
(Het hoeft niet per sé Amerikaans te zijn, het mag ook Canadees zijn of van een ander land)

Nee geen Amerikaans grondgebied, maar er ligt wel minstens 1 stuk Belgisch grondgebied in Nederland.

https://www.google.com/maps/place/5111+EE+Gorpeind/@51.4383566,4.9362865,14.25z/data=!4m13!1m7!3m6!1s0x47c6a5342570ab1d:0x808696d1e9939744!2sBaarle-Nassau!3b1!8m2!3d51.4451366!4d4.9295231!3m4!1s0x47c6a54e9e7abcf1:0xff37cdbd7634fb9c!8m2!3d51.4267483!4d4.9050093?hl=nl

https://nl.wikipedia.org/wiki/Enclavegeschiedenis_van_Baarle
Baarle is een dorp in de gemeenten Baarle-Nassau en Baarle-Hertog en is bekend om zijn enclaves. Het Belgische Baarle-Hertog bestaat uit tweeëntwintig enclaves. Vijftien daarvan liggen in Baarle, een zestiende enclave ligt in Loveren. Het Nederlandse Baarle-Nassau op zijn beurt telt zeven enclaves in de Belgische enclaves.
LeonardN
een jaar geleden