Kan je de verantwoordelijkheid van je familie tov jezelf (bv bij lang bewustzijnsverlies) reduceren?

Ik heb niet zo een goede ervaringen met de beslissingen die mijn familie over mij neemt als ik hiertoe verminderd of niet in staat ben. Bv toen ik na een zwaar ongeval in het ziekenhuis lag (en dus uiteraard de kattenbakken niet kon verschonen) greep mn zus dit "gebrek aan zorg" aan om mijn raskat weg te doen. mijn andere kat wilde ze laten doden. Gelukkig was er toen een buur die zich bemoeit heeft en de straatkat tijdelijk adopteerde (de andere was al weg). Toen ik door PTSS angstaanvallen kreeg, zocht mn zus naar wegen om me verplicht te laten opnemen (ik was in therapie, de psychiater zag geen reden) omdat ik " het leven van anderen tot hel maakte met mijn angsten". Mn zus is zeer manipulatief, hard en dominant dus niemand geeft weerwoord. Ik wil dus niet dat ze over mij beschikt als er nog eens iets ernstigs gebeurt of ik bv door ouderdom minder helder wordt.. Hoe kan ik dat nu al regelen?
(België)

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
tinus1969
een jaar geleden
Nederland of Vlaanderen?
tinus1969
een jaar geleden
In Nederland zou ik eens met een notaris gaan praten.
liveisgreat
een jaar geleden
Zie vraag: België
Utrecht
een jaar geleden
In Nederland kan je dit regelen met een Levenstestament. Hierin bepaal je wie namens jou beslissingen mag nemen als je daar zelf niet meer toe in staat bent.
Dit regel je bij de notaris.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Voor het wegdoen van de kat (definitief) en de andere kat laten doden (ook definitief) zijn zeer zwaarwegende redenen nodig. Andres valt het gewoon onder diefstal !

Het beste antwoord

Leg in een levenstestament vast wie de beslissingen mag nemen op momenten dat u handelingsonbekwaam bent.
In een levenstestament staan die zaken beschreven die u aangaan als u dit zelf niet meer kunt. U weet bij het afsluiten niet of dit ook nodig is maar stel dat u een ongeluk krijgt of bijvoorbeeld dement wordt en hierdoor wils- en handelingsonbekwaam. U kunt op voorhand maatregelen nemen om te zorgen dat er geen beslissingen over u genomen worden die uzelf per se niet gewild zou hebben.

Het belang van een levenstestament?

In het kort regelt u in een levenstestament precies wie uw zakelijke en uw persoonlijke belangen behartigt, op het moment dat u zelf niet meer kunt. U wijst iemand aan die beslissingen voor u kan nemen als u bijvoorbeeld door een ongeval of ziekte (tijdelijk) niet meer handelingsbekwaam bent. U kunt precies laten vastleggen wie er medische beslissingen over u mag nemen en wat die beslissingen dan zijn, maar u kunt ook vastleggen wie het beheer over uw geld krijgt en dus gemachtigd is uitgaven te doen. Een levenstestament kan alleen worden opgesteld bij een notaris. Een zelf opgesteld en ondertekend document, codicil genaamd, is in dit geval niet rechtsgeldig.
.
Ps.
In België schijnt dit een 'Zorgvolmacht' te heten en gelden iets andere maar wel vergelijkbare regels. Zie tweede bron.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als jij meerderjarig bent kan zelfs je moeder of vader jou niet verplicht laten opnemen. Althans, zolang je nog handelingsbekwaam bent.
Tegen de tijd dat je ouderdomsverschijnselen krijgt is je zus zelf ook al ouder misschien, beiden getrouwd en ( klein) kinderen. Deze laatsten zijn dan degenen die over je beslissen, niet je zus.
En anders kan je dit met je huisarts bespreken dat deze de eerste is die over je beslist of dat deze weet hoe je dit kan regelen.
een jaar geleden
liveisgreat
een jaar geleden
Mijn zus heeft geen kinderen, ik wel maar ben single. Mijn dochter wordt zoals iedereen erg beïnvloed door mn zus...dus liever niet.We hebben op zich n goeie band maar ik wil dit gedoe niet nog eens,meemaken, in crisis begint mn zus re paniekeren of weet ik veel wat.
De huisarts zal ik doen als het over m ezelf gaat, voor mn katten enz moet ik dan nog es rondhoren.
Bij mijn vader heeft ze ook vreselijk gehandeld toen hij handelingsonbekwaam werd, Dat ik toen voor hem opkwam zorgde voor 2 jaar een breuk tss mij en mn zus. En voor nada resultaat want ze hield alles,tegen wat zijn leven aanfenamer zou maken en ging hem ook nooit bezoeken. Dat is natuurlijk allemaal te begrijpen vanuit een geschiedenis, alleen wil ik zeker zijn dat dit niet ook met mij gebeurt (mn zus is n stuk jonger) .