Wat kan ik doen tegen oplichting met schutting plaatsen? Ik heb iemand via Marktplaats aangenomen

Ik heb iemand van marktplaats aangenomen en vooruit betaald, ik heb hem eigenlijk teveel betaald voor dat werk en hij heeft het nooit afgemaakt schutting van mij en buren en mij laten zitten met plafond die niet afgemaakt is met schade. Hij heeft 2.5maanden lang alleen verschillende smoesjes gestuurd, en wil het meeste gedeelte geld ook niet terugbetalen. Hij zegt dat hij in gevangenis heeft gezeten en zegt dat hij niet bang is om weer in de gevangenis te zitten. Wat kan ik hier tegen doen? Hij zegt als ik aangifte doe dan krijg ik nooit mijn geld terug, en wil een hele kleine bedrag mij terugbetalen 500 euro 50 euro per maand. Hij heeft alleen maar heletijd leugens vertelt en valse beloftes, zijn bewustzijn is erg laag maar ik had hem toch een kans gegeven en nu heb ik spijt?

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
crispy
een jaar geleden
Ik denk niet dat je er iets tegen kunt doen. Je hebt vooruit betaald, dat betekent dat je er alle vertrouwen in had dat deze persoon zou doen wat er was beloofd.
Uiteindelijk geeft hij aan dat hij het niet meer gaat doen, en dat hij een heel klein bedrag wil terug betalen.
Dat is het maximum wat je kunt krijgen lijkt me zo. Als hij überhaupt nog iets zal terugbetalen.

Antwoorden (2)

Ik ben opgelicht

Bent u - als burger of bedrijf - slachtoffer geworden van fraude of oplichting? Kijk in de lijst hieronder (zie link) om te bepalen van welke fraudevorm u slachtoffer bent geworden. Hier ziet u ook hoe u het beste aangifte kunt doen. In de meeste gevallen kunt u bellen met de politie op 0900-8844 of naar het politiebureau gaan. In sommige gevallen zult u zich elders moeten melden.
een jaar geleden
Piko32
een jaar geleden
ik kreeg reactie dat ze niks gaan doen en dat het juridische situatie is
Voor zulke zaken moet je juridische hulp inwinnen.

https://eersterechtshulp.nl/onderwerpen/consument-aankopen-en-garantie/opgelicht
Wanneer bent u opgelicht?
U bent opgelicht als een product of dienst niet wordt geleverd of niet voldoet aan wat van tevoren duidelijk is afgesproken. U bent opgelicht als u bijvoorbeeld een product heeft gekocht en het product komt nooit aan, of u heeft bijvoorbeeld een geldbedrag overgemaakt en de verkopende partij levert niet en reageert niet meer op uw berichten.

Waarom een (pro deo) advocaat als u bent opgelicht
Een (pro deo) advocaat kan uw belangen behartigen als u bent opgelicht. Als u bent opgelicht kunt u aangifte doen. U kunt met uw aangifte proberen om het aankoopbedrag terug te krijgen bij uw verzekering. Lukt dit niet of gaat het om grote bedragen dan kunt u het beste de hulp inschakelen van een (pro deo) advocaat. Het is van belang dat u zich goed laat informeren over uw rechten.

===

Maar wat je vooral moet doen is een les leren. Goede werklui zitten vol met werk, die hoeven niet naar MP te grijpen. Alles vooruit betalen is ook geen goed teken, dat vraagt een goede aannemer zelden.

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/rechten-bij-aankoop/pas-op-met-aanbetalen
Ken je rechten
Ken je rechten-1200x800Wettelijk gezien is aanbetalen voor een dienst (zoals voor een schildersklus) niet verplicht. Bepaal dus zelf of je dit doet en welk percentage van de rekening je bereid bent te betalen. Voor een aanbetaling bij het verlenen van een dienst geldt ook geen wettelijk maximum.

Voor de aanbetaling bij producten heeft de wetgever wél regels opgesteld. De wet bepaalt dat je niet kan worden verplicht meer dan 50% van het aankoopbedrag aan te betalen. Soms bevatten de algemene voorwaarden ook regels over aanbetalen. Als hierin staat dat je meer dan 50% moet aanbetalen, kun je dit weigeren.
LeonardN
een jaar geleden