Mag je je mobiele telefoon bedienen als deze op de stoel naast de autobestuurder ligt?

In een hof uitspraak staat dat je wel een mobiel op schoot mag hebben. Maar is er ook duidelijkheid voor bediening, bijvoorbeeld opnemen, als de telefoon naast je ligt?

erotisi
een jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
ronron1212
een jaar geleden
Zolang jij hem niet in de hand hebt
TurfGraver
een jaar geleden
Los van of het mag, lijkt het je verstandig?
Thecis
een jaar geleden
Je mag tijdens het autorijden niet een mobiele telefoon bedienen. De plek waar deze ligt maakt niet uit.
Wanneer de telefoon op schoot ligt, bedien je deze niet. Daarom mag dat wel. Ik had dit als antwoord gegeven. Echter is het niet correct. Je mag het mobiele apparaat in een houder wel bedienen. Je mag het niet vast houden.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/mag-ik-bellen-in-de-auto#:~:text=U%20mag%20niet%20uw%20mobiele,een%20alternatieve%20route%20te%20accepteren.
SentWierda
een jaar geleden
@Thecis. Dit (met link) is dan toch het goede antwoord?
erotisi
een jaar geleden
Art. 61a :Het is degene die een voertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking vast te houden. Onder een mobiel elektronisch apparaat wordt in elk geval verstaan een mobiele telefoon, een tabletcomputer of een mediaspeler.

Antwoorden (1)

Je mag je mobiele telefoon niet in je handen hebben. Gebruiken mag wel als de telefoon ergens anders is dan in je handen. Als de telefoon in een houder zit, of in je zak, of op de stoel naast je, dat is allemaal toegestaan.
jc54
een jaar geleden
SentWierda
een jaar geleden
Een min.
Alleen als de telefoon in een houder zit, mag je de toetsen aanraken. Zie de link bij Thecis.
Dus als de telefoon op de stoel naast je ligt of op de achterbank ligt, mag je deze niet bedienen.