Gaat het economisch eigendom over naar erfgenamen?

Stel een erflater heeft het economisch eigendom van een huis en is dus geen juridische eigenaar. Komen zijn rechten daaruit dan toe aan zijn erfgenamen of vervallen die rechten?

erotisi
een jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (1)

Economisch eigendom is eigenlijk helemaal geen juridische term, althans niet geregeld in het Burgerlijk Wetboek. Het is een gebruiksrecht, vastgelegd in een akte (contract) tussen de eigenaar en de gebruiker van een onroerende zaak. Je zult dus in dat contract moeten kijken of de relatie wellicht van rechtswege eindigt bij het overlijden van de gebruiker. Zo nee. dan gelden de normale regels van het erfrecht.
teusvh
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Stel in akte staat dat gebruiksrecht eindigt bij verkoop van woning dan kunnen de erfgenamen de woning dus blijven gebruiken?
teusvh
een jaar geleden
Neem eerst eens contact op met de eigenaar, is mijn suggestie, en vraag hem/haar wat er is afgesproken. Dat kun je vervolgens controleren in het contract. Dat het gebruik eindigt bij verkoop wil niet zeggen dat er geen andere redenen voor beëindiging kunnen zijn. Dat hoeft er ook niet met zoveel woorden te staan. Let bijvoorbeeld op de term 'persoonlijk recht'. Dat eindigt automatisch bij overlijden.
erotisi
een jaar geleden
Er staat geen 'persoonlijk recht' in akte en ook geen andere beëindingen. Als eigenaar de erfgenamen eruit wilt lijkt dat ogv akte mij niet mogelijk. Denk jij dat ook?
teusvh
een jaar geleden
Het zou kunnen, maar zeker is dat niet. Zoals ik al zei: bespreek het gewoon met de eigenaar. Als hij zegt dat je het gebruik kunt voortzetten, prima toch? Maar als hij zegt dat het is geëindigd vraag je waar dat staat in het contract. En laat je je eventueel adviseren door een deskundige. Zonder het contract te hebben gezien kan ik daar geen stellige uitspraken over doen.