Wanneer mag het ontbreken van vaccinaties ingezet worden tot beëindigen functie?

In deze vraag ben ik op zoek naar een situatie waarin dit geoorloofd is, kijkend naar alle mogelijkheden. Van betaald werk, tot onbetaald (vrijwilligerswerk), tot bepaalde functies zoals de zorg en luchtvaart. Het gaat om de actuele periode, dus niet de (nabije) toekomst.

Wellicht dat angst van collega's of klanten hier in bepaalde functies verandering in kan brengen? Wanneer heb je genoeg bewijslast waardoor een functieontheffing (in iedere vorm) geoorloofd is?

een jaar geleden
in: Wetgeving
1K
tinus1969
een jaar geleden
Vziw in de zorg (alleen hepatitis B) en in sommige vaccinfabrieken.
HeerVoldemort
een jaar geleden
Ik werk op een locatie waar je aantoonbaar gevaccineerd moet zijn met de DKTP. Niet besmet mag zijn met TBC. Dit laatste wordt jaarlijks vanuit de werkgever gecontroleerd op locatie. En ook het DKTP vaccin krijg je elke 10 jaar op locatie en gaat in je personeelsdossier. Wil je dat niet, mag je daar niet werken.

Antwoorden (1)

Nooit. Dat kun je afleiden uit Artikel 11 van de Nederlandse grondwet - waarin het recht op onaantastbaarheid van het lichaam staat - en uit Artikel 8 van het Europees Verdrag tot bescherming van de Rechten van de Mens, waarin staat dat ieder mens het recht heeft om zelf te beschikken over zijn lichamelijke integriteit.

Wel mag de werkgever samen met de werknemer onderzoeken hoe het risico op besmetting met het coronavirus voor collega’s, klanten en andere mensen met wie contact is kan worden beperkt. Als er alternatieve maatregelen mogelijk zijn en de werkgever komt met een redelijk voorstel, dan zal de werknemer dat alternatief moeten accepteren.
. . .
besmetting met het corona- of een ander virus.
Toegevoegd op 25 mei 2022 12:28: tekst
Amadea
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
Dat antwoord gaf ik ook, maar... een inbreuk op deze grondrechten kan alleen worden gerechtvaardigd als de omstandigheden een legitiem doel dienen. Ik kreeg terecht als reactie: de vraag is wat een legitiem doel is. https://kroesewevers.nl/actueel/rechter-zet-streep-door-ontslag-op-staande-voet-wegens-weigeren-vaccinatie
tinus1969
een jaar geleden
Uit mn hoofd EHRM (de 'mensenrechter' in Straatsburg) heeft bepaald dat vaccinatieplicht in bepaalde situaties mag, als er geen alternatief is.
Amadea
een jaar geleden
Alleen als de werkgever aannemelijk zou kunnen maken dat vaccinatie van de werknemer een noodzakelijke voorwaarde is voor het vervullen van diens functie zou een rechter kunnen beslissen tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst. Maar dat kan in de huidige situatie niet gebeuren.