Mag een winkeldief die vlucht en een uur later terug komt in de winkel alsnog worden aangehouden?

Mag die dan een uur later nog worden aangehouden doormiddel van eem burger aanhouding? Of vervalt dan de heterdaad en mag men niets meer doen behalve politie bellen

een jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K
Amadea
een jaar geleden
Het lijkt mij dat je dan wel de diefstal op beeld moet hebben, foto of video, om te kunnen bewijzen dat die persoon dat werkelijk deed.
LeonardN
een jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Burgerarrest "
In lid 2 wordt verondersteld dat een heterdaadsituatie aanwezig is kort nadat het ontdekt is. Niet langer. Hierbij wordt ook weer gekeken naar de reactie van de burger of politieagenten op dat feit. De heterdaadsituatie kan hierdoor verlengd worden.
" Het lijkt me dat een uur na de diefstal, niet meer als heterdaad wordt beschouwd.
TurfGraver
een jaar geleden
Toegang tot de winkel kan wel geweigerd worden.

Antwoorden (2)

Nee ik denk van niet, al balanceert het wel op een grens. Ingevolge lid 1 van dit artikel vindt ontdekking op heterdaad plaats, wanneer het strafbare feit ontdekt wordt, terwijl het wordt begaan (het betrappen van de dader) of terstond nadat het begaan is. Terstond wil in dit geval zeggen dat de toestand nog vers is en er geen al te lange tijd verstreken is tussen het tijdstip waarop het strafbare feit is begaan en het moment waarop het ontdekt wordt. Lid 2 van dit artikel benadrukt dit nog eens door te stellen dat het geval van ontdekking op heterdaad niet langer aanwezig wordt geacht dan kort na het ontdekken van het feit. Het feit "Terstond nadat" kan ook betrekking hebben op de achtervolging van de verdachte. Hierbij is het niet van belang hoelang die achtervolging duurt, maar ook niet indien men de verdachte tijdens een achtervolging even kwijt raakt en daarna weer in het oog krijgt. In dit geval blijft de ontdekking op heterdaad tijdens een achtervolging bestaan.
erotisi
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
+
"Terstond wil in dit geval zeggen dat de toestand nog vers is en er geen al te lange tijd verstreken is tussen het tijdstip waarop het strafbare feit is begaan en het moment waarop het ontdekt wordt."
Jammer soms dat soort zinnen. Jammer dat er niet een tijdsbestek bij vermeld wordt, maar imo valt een uur hier ook (ver) buiten.
HeerVoldemort
een jaar geleden
+ goede uitleg, ook het stukje over achtervolgen.
Voor de Politie zal het geen heterdaad meer zijn. Maar als jij bewijs hebt (zoals videobewaking), of geen bewijs (maar maakt het moeilijker); dan is het toegestaan een burgerarrest te houden.

Hierbij mag jij en personeel of betrokken passanten met gepast geweld de verdachte vast houden, of op de grond werken.

Met gepast geweld bedoeld men vaak:
Geen onnodige gebruik van vuistslagen, trappen en schoppen.

Maar, lees daar meer informatie via Google (of Yahoo, Bing)
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
-min Als het voor de politie geen heterdaad meer is, waarom zou dat dan voor een burger anders zijn?
Lees meer informatie op:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Burgerarrest
https://nl.wikipedia.org/wiki/Heterdaad Een burgerarrest mag dus ook alleen op heterdaad. Een uur na het feit zal zeer zeer waarschijnlijk niet gelden als heterdaad. "Met gepast geweld bedoeld men vaak:
Geen onnodige gebruik van vuistslagen, trappen en schoppen." Nee dat bedoelt men niet per se. Met gepast geweld wordt bedoeld geweld dat voor die situatie gepast is, in verhouding is.
Elke vorm van geweld kan al ongepast zijn als het niet nodig is. Dat soort uitleg kan je allemaal vinden op wiki's en kopiëren ipv zelf allerlei dingen te gaan beweren.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Burgerarrest#Gebruik_van_geweld
LeonardN
een jaar geleden
Een burgerarrest mag dus ook alleen op heterdaad. Een uur na het feit zal zeer zeer waarschijnlijk niet gelden als heterdaad. Moet zijn Een burgerarrest mag dus alleen op heterdaad. Een uur na het feit zal zeer zeer waarschijnlijk niet gelden als heterdaad.