Mag je met een strafblad reizen?

Mag met een strafblad reizen naar Turkije of ergens anders?

Ik kan dit info niet vinden op internet.

een jaar geleden
in: Wetgeving
14.5K
Antoni
een jaar geleden
@Mmero, neem contact op met de Justitiële Informatiedienst, zo raad ik je aan. Op de website daarvan staat: Vragen over het strafblad kan men stellen aan de medewerkers van de afdeling Klant Contact en Service van de Justitiële Informatiedienst. Op werkdagen zijn wij bereikbaar van 07.30 uur uur tot 17.30 uur op telefoonnummer: 088 – 998 90 00. Zie https://www.justid.nl/onderwerpen/strafblad-en-het-justitieel-documentatie-systeem.

Antwoorden (2)

Ja, dat mag. Alleen als de strafrechter jou als bijkomende straf een reisverbod heeft opgelegd, dan mag je niet naar het buitenland reizen.
In sommige landen kan de toegang je echter worden ontzegd als je een strafblad hebt.
Hier staat een overzicht:
https://visaguide.world/tips/countries-you-cant-travel-to-with-a-criminal-record/
Je zou wel Turkije in mogen reizen.
.
Ter info
Het Europees Strafregister Informatiesysteem (ECRIS) biedt de mogelijkheid dat de lidstaten strafbladgegevens van burgers van andere lidstaten opvragen.
Een Amerikaanse douanier kan in het surveillanceprogramma US-VISIT direct zien of een Nederlandse bezoeker een strafblad heeft. Andersom kan de Koninklijke Marechaussee dit ook bij een Amerikaanse bezoeker.
SimonV
een jaar geleden
Ja natuurlijk je mag reizen met een strafblad.

De functionaris, aan de grens in het land dat je bezoekt, weet immers niet dat je een strafblad hebt.
Hij heeft geen toegang tot de Nederlandse documentatie over jouw strafrechtelijk verleden.
En als hij daarna vraagt, moet je dit natuurlijk niet aan zijn neus hangen.
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
Wel eens van een visum gehoord?
Edraket
een jaar geleden
@ SimonV
Ja, een toeristenvisum gebruik ik een paar keer per jaar.
Dat land dat ik bezoek, vraagt niet of de aanvrager een strafblad heeft.
En als een land daar daar toch naar zou vragen, dan kan de aanvrager "nee" invullen.
Geen haan die er naar kraait.
Inekez1
een jaar geleden
"En als een land daar daar toch naar zou vragen, dan kan de aanvrager "nee" invullen.
Geen haan die er naar kraait."
De vraag is of het MAG, niet of het in de praktijk in sommige landen toch kan door te liegen.