Moeten kosten bij annulering altijd vooraf expliciet worden aangegeven of is een vermelding in de voorwaarden voldoende?

Een vriendin van mij heeft zich opgegeven voor een truffelceremonie, er werd een neurotransmittertest voor haar gemaakt. Nu heeft ze de afspraak geannuleerd en werd er gezegd dat er: € 50,00 voor de neurotransmittertest wordt berekend, zonder haar vooraf te hebben geïnformeerd. Ik heb de Algemene Voorwaarden gelezen en dat staat er wel in dat deze kosten worden berekend, alleen had zij het niet aan zien komen en zij zijn op de hoogte dat mijn vriendin het financieel niet breed heeft.
Moet zij alsnog deze kosten voldoen, of hoeft ze dat niet omdat ze vooraf niet is geïnformeerd?

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (3)

Als zij ook die Algemene Voorwaarden had gelezen voordat ze zich aanmeldde, dan had ze ook vooraf geweten dat die kosten betaald moeten worden als je de ceremonie annuleert. De bedoeling van Algemene Voorwaarden is dat men die leest voordat je iets bestelt en zeker voordat je iets annuleert. Dat geldt net zo goed voor een miljonair als voor iemand die bijna niks te besteden heeft. En juist voor die laatste groep mensen is het belangrijk om extra goed op te letten met het plaatsen van bestellingen of het aangaan van andere verplichtingen.

Ze zou kunnen vragen of het bedrag in termijnen betaald kan worden, maar de organisatie is niet verplicht daarin mee te gaan.
Inekez1
een jaar geleden
Een bedrijf kan op 2 manieren aantonen dat de annuleringskosten die in de algemene voorwaarden zijn opgenomen niet onredelijk bezwarend zijn:

Indien de hoogte van de annuleringskosten redelijk is;
Indien de annuleringskosten niet een redelijke vergoeding zijn voor geleden verlies of gederfde winst, maar toch niet onredelijk bezwarend zijn.
De vraag is dus niet of ze annulering kosten moet betalen maar hoeveel?
erotisi
een jaar geleden
Onder Nederlands recht geldt; gekocht is gekocht. Ook als er nog niet geleverd of betaald, je zit aan de overeenkomst vast, tenzij de wet (bv wet koop op afstand) anders heeft bepaald. Als niet meteen duidelijk is of je kunt annuleren, moet je er van uit gaan dat je vast zit aan je aanschaf.
tinus1969
een jaar geleden