Mag een organisatie maar zo naar je geslacht vragen en registreren ook al is het niet van belang?

Als je ergens lid van wilt worden zoals bijvoorbeeld de Anwb vragen ze naar je geslacht, terwijl dit niet van belang is voor een lidmaatschap mogen ze dat nog doen?

En als je weigert die te geven mogen ze je weigeren als lid?

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Castle
een jaar geleden
Wat is eigenlijk het probleem als je wel je geslacht zou geven? Je zou anders de ANWB even kunnen vragen waarom ze dit willen weten.

Antwoorden (1)

Ja, dat mogen ze vragen. Je bent niet verplicht iets in te vullen, volgens mij kun je de keuzevakjes gewoon beide leeg laten. Veel mensen vinden het echter wel fijn om aangesproken te worden met meneer Jansen of mevrouw Jansen. Dus dat de optie om iets aan te vinken wordt geboden is niet zo gek.

Het mag geen reden zijn om iemand te weigeren als lid. Als het zo is dat het computersysteem de inschrijving niet accepteert als er geen keuze is gemaakt, dan zou ik telefonisch of per mail contact opnemen met de ANWB met het verzoek de site aan te passen of de inschrijving op een andere manier te regelen.
Inekez1
een jaar geleden