Wat is de logica van een gemeente om supermarkt eerder te laten sluiten goede vrijdag?

Waarom vinden gemeentes het nodig om winkels en supermarkten eerder te laten sluiten met een feestdag terwijl er juist geld moet worden verdient. Waarom is dat aan de gemeente om dat te bepalen terwijl een dorp verder wel alles open mag blijven tot laat en een grote stad alles dicht is.

2 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Amadea
2 jaar geleden
Goede Vrijdag is geen feestdag, het feest begint pas met Pasen.
HannekeJanssen
2 jaar geleden
Ik verbaasde me er juist over dat de winkels, bibliotheken etc. dit jaar wél open waren na bijv. 19.00 uur. Het was gebruikelijk - wat mij betreft een goede gewoonte - dat alles op de avond van Goede Vrijdag juist dicht was. (Net als overigens op zondagen - maar dat is een verloren strijd....). Er is meer in het leven dan alleen geld verdienen - hopelijk ook voor winkeliers en anderen die in winkels werken. Toen de winkels meer open gingen op zondag werd er in eerste instantie gezegd dat niemand op zondag verplicht zou worden te werken, maar inmiddels is het zo dat je geen baan meer krijgt in een winkel als je niet wilt werken op zondag, en dat mensen die er a werken "gewoon" dienst moeten doen als de winkel open is, op welke dag dan ook... (Dit alles even voor het historisch perspectief - het is nog niet zo lang zo dat winkels altijd maar open zijn, op welke dag / datum / tijdstip dan ook...)
SentWierda
2 jaar geleden
@HannekeJanssen. Inmiddels heeft de meerderheid van de bevolking geen link (meer) met Goede Vrijdag.
En er zijn wel degelijk winkels, ook supermarkten, die op Goede Vrijdag om 19.00 uur sluiten en die op Eerste en Tweede Paasdag gesloten zijn. En dat terwijl de meerderheid van de bevolking geen link (meer) heeft met het godsdienstige Pasen.
SentWierda
2 jaar geleden
Een merkwaardige vraag die volgens mij uitgaat van een verkeerde veronderstelling.
Is het zo dat een gemeente een supermarkt eerder laat sluiten op Goede Vrijdag?
Volgens mij gaat de gemeente daar niet over.
In mijn gemeente sluit een gewone (niet-christelijke) Jumbo op Goede Vrijdag om 21.00 uur en een christelijke Jumbo sluit om 19.00 uur.
De gewone Jumbo (altijd open op zondagen) is op Tweede Paasdag open en de christelijke Jumbo (nooit open op zondagen) is op Tweede Paasdag gesloten.
Dec gemeente heeft daar geen enkele zeggenschap in; de winkeleigenaar bepaalt de openingstijden..
LeonardN
2 jaar geleden
@SW De vraag is incorrect, maar enkel omdat deze verkeerd om gesteld is.
https://www.mkbservicedesk.nl/personeel/verlof/goede-vrijdag-verplichte-vrije-dag-of-niet "
Koopavond op Goede Vrijdag?
Door de Winkeltijdenwet ben je als ondernemer verplicht om vanaf 19.00 uur je winkel te sluiten op Goede Vrijdag. Maar een gemeente mag toestemming geven om toch open te blijven.
"
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ondernemen-en-innovatie/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-openingstijden-voor-winkels-op-doordeweekse-dagen-en-op-zaterdag
Ondernemers moeten die dag hun winkel om 19.00 uur sluiten. Maar een gemeente mag toestemming geven om toch open te blijven. Dit geldt ook voor dagen als Goede Vrijdag en 24 december (kerstavond). Maw. Het is niet zo dat de gemeente bepaalt dat de supermarkten eerder sluiten op Goede Vrijdag, maar dat een gemeente toestemming kan geven dat je open mag gaan. MAAR je hoeft niet open te gaan. Vandaar het verschil wat jij opmerkt.
SentWierda
2 jaar geleden
@LeonardN. Dank voor de reactie.
De vraag is dus incorrect. De gemeente bepaalt niet de eerdere sluiting op Goede Vrijdag..
De supermarkt bepaalt, na toestemming van de gemeente, zelf de sluitingstijd..
LeonardN
2 jaar geleden
@Amadea
In deze context (wetgeving) wel (religieus gezien waarschijnlijk niet)
Goede Vrijdag is zelfs een officiële feestdag.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/officiele-feestdagen
HannekeJanssen
2 jaar geleden
@Sentwierda: Ik heb het in deze reactie niet over het christendom. Maar veel maatschappelijke regelingen etc. zijn nu nog een erfenis zijn van de dominantie van het christendom in vroeger tijden, Maar naast het argument van geloven vind ik dat alles altijd open afbreuk doet aan het leven - alsof geld verdienen en geld uitgeven het enige belangrijke in het leven is! Een mens heeft OOK behoefte aan rust op zijn tijd, en wat mij betreft is de mogelijkheid tot gezamenlijke rust, dus een dag waarop zoveel mogelijk mensen niet hoeven te werken, ook best belangrijk!

Antwoorden (2)

Het gemeentebestuur gaat over de openingstijden, dat staat nu eenmaal zo in de wet.
Vooral in Christelijke gemeenten kan het zo zijn dat de kerkgangers geen winkelende mensen willen tegenkomen, wat dan door het gemeentebestuur wordt gehonoreerd. Argument kan ook zijn dat ze christelijke winkeliers, die naar de kerk willen gaan, niet in een nadeliger positie willen brengen dan hun concurrenten die dan open zouden kunnen zijn.. Met een beetje zoeken in de stukken van de gemeente is vaak de argumentatie wel te vinden. Of bel gewoon naar het gemeentehuis om het te vragen.
teusvh
2 jaar geleden
popeye
2 jaar geleden
@teusvh me kan dan toch gewoon in de kerk in luchtbed neer leggen en bidden en slapen in alle rust zonder ook maar 1 ongelovige te spotten? Niemand gaat meer naar de kerk, een hele kleine groep misschien
LeonardN
2 jaar geleden
@teusvh Nee. Onjuist/onhandig verwoord.
De winkeltijdenwet stelt dat je op Goede Vrijdag na 19:00 dicht moet.
De gemeente KAN daar een uitzondering op geven.
Dat staat in de wet.
Het is dus precies andersom. In gemeentes waar Goede Vrijdag (of kerkelijkheid) helemaal niet/weinig leeft zal men uitzonderen.
Het is niet de logica van gemeentes, maar van het rijk(winkeltijdenwet) om de winkels op Goede Vrijdag eerder te laten sluiten. Een gemeente kan wel toestemming geven om toch open te gaan.

"
Dodenherdenking
Op 4 mei is het om 20.00 uur 2 minuten stil. Dan herdenkt Nederland de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Ondernemers moeten die dag hun winkel om 19.00 uur sluiten. Maar een gemeente mag toestemming geven om toch open te blijven. Dit geldt ook voor dagen als Goede Vrijdag en 24 december (kerstavond).

"

Dat deze wet zo is ingevoerd zal te maken hebben met de christelijke tradities. Net zoals dat voor kort een supermarkt in het geheel op zondag niet open mocht (en weer later enkel op speciale koopzondagen).

Volgens dit krantenartikel is het pas sinds 2015 dat gemeentes mogen bepalen dat de winkels op GV na 19:00 open mogen zijn.
https://nieuws.nl/algemeen/20170414/openingstijden-supermarkten-op-goede-vrijdag-en-pasen/
===
Met dank aan SentWierda, het moet 2016 zijn waar ik 2015 zei.
Toegevoegd op 16 april 2022 16:48: tekst
LeonardN
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
De link naar Nieuws.nl is niet een link naar een krantenartikel of naar een nieuwssite. Het is een site met veel informatie die weken oud is en die als nieuws wordt gepresenteerd. Zo las ik: Motorrijder zwaargewond na val op A32. Dat blijkt te zijn gebeurd op zaterdagavond 2 april, nu twee weken geleden.
et jaar is niet 2015 ,maar 2016 (dat ontleen ik aan het artikel)..
LeonardN
2 jaar geleden
"De link naar Nieuws.nl is niet een link naar een krantenartikel of naar een nieuwssite. "
Wat is je punt?
"et jaar is niet 2015 ,maar 2016 (dat ontleen ik aan het artikel).."
Ah idd.
SentWierda
2 jaar geleden
@LeonardN. Wat mijn punt is? Nieuws.nl is een merkwaardige nieuwssite: er staat niet of nauwelijks nieuws op deze website. En als er al nieuws staat, dan is dat soms in een bijzondere vorm (= een vreemde taal) - een vorm die niet getuigt van feeling voor nieuws.
Het nieuws op Nieuws.nl wordt gebracht per gemeente. Ik tik de naam in van een willekeurige gemeente en dan zijn de eerste nieuwsberichten gesteld in het Fries - terwijl in die gemeente geen Fries wordt gesproken..... En ook zijn die eerste twee berichten dagen of weken oud... (van 2 en 14 april)
Om het wat duidelijker te maken. Het is alsof op de nieuwssite over de gemeente Amsterdam de belangrijkste berichten zijn gesteld in het Sranantongo.