Is dit een uitrit, heeft recht doorgaande verkeer voorrang?

Picture for question
2 jaar geleden
in: Wetgeving
4.9K
Ikhebgeenidee
2 jaar geleden
Wat heeft "rechtdoorgaande verkeer" te maken met de vraag/kruising?

Antwoorden (2)

Het trottoir van de Cieweg (in Castricum) loopt verhoogd door. Auto's komend uit de getoonde zijstraat Braveld moeten omhoog en omlaag over dat tottoir heen. Dan is het een uitrit, en het verkeer op de Cieweg heeft dus voorrang op verkeer komend uit Braveld (en eveneens op verkeer uit Wisseven schuin er tegenover).
.
In de rechtspraak zijn twee criteria ontwikkeld om vast te stellen dat er sprake is van een uitrit. Het bestemmingscriterium en het constructiecriterium […]

Bij het constructiecriterium kijken we naar de fysieke situatie om vast te stellen of er sprake is van een in- of uitrit. De vraag is dus of er sprake van een uitrit_constructie_. Ziet het er uit als een uitrit dan is het een uitrit! Bovendien moet voor alle verkeersdeelnemers duidelijk zijn dat er sprake is van een uitrit.
Waaraan herken je een uitrit:
- een trottoir, fietspad of drempel;
- verharding van de uitrit, die duidelijk verschilt van de kleur en het bestratingsmateriaal van de doorgaande weg;
een doorgaande, verlaagde trottoirband;
[…]

https://www.letselschadespecialist.nl/wat-is-een-uitrit/
Toegevoegd op 13 april 2022 14:00: bron, tekst
2 jaar geleden
Verkeer dat een 30 km.zone verlaat moet altijd voorrang verlenen.
jc54
2 jaar geleden
BertvN
2 jaar geleden
Dit is niet juist. Bij het verlaten van een zone (snelheidszone, bebouwde kom, parkeerzone, enz.) moet je geen voorrang verlenen. In deze situatie gaat het om de uitrit, niet om het verlaten van een zone.