Mag de gemeente zomaar je garagebox openbreken?

Dinsdag 29 maart 2022 heeft de gemeente Utrecht onder begeleiding van politie garageboxen in de wijk Overvecht opengebroken. Dit omdat er schijnbaar klachten waren van bewoners wegens mogelijk ‘oneigenlijk’ gebruik. Eigenaren moeten (!) meewerken om hun garagebox op eerste verzoek te tonen, anders wordt het slot opgebroken. Er wordt dan een vervangend slot in de deur gezet. Door de gemeenteambtenaar kon geen bevel worden overlegd dan wel een ander ambtelijk stuk. Tevens geen verwijzing naar een wetartikel.

Mag dit zomaar, zonder een dwangbevel dan wel anderszins? Met welke bevoegdheid mag dit zomaar plaatsvinden?

Het betreffen overigens garageboxen die los van woningen staan en dientengevolge geen onderdeel uitmaken van een woning.

2 jaar geleden
in: Wetgeving
6.3K
tinus1969
2 jaar geleden
Op basis van Amerikaanse TV series denken we nog wel eens dat sommige zaken in NL ook zo zijn geregeld. De NL burgemeester heeft echter vergaand bevoegdheden mbt 'handhaven openbare orde'. Dus ik weet het niet, maar ik zou niet verbaasd zijn.
crispy
2 jaar geleden
Je omschrijving is nogal vrijblijvend. "schijnbaar klachten wegens mogelijk oneigenlijk gebruik" zegt helemaal niets.
Ik geloof dan ook niet dat dat de aanleiding is om de hele zaak open te breken. Er zal ongetwijfeld een oorzaak liggen in een mogelijk strafbaar feit, wellicht is dat zeer urgent en belangrijk zoals bijvoorbeeld de verdenking van een terroristische aanslag. In zo'n geval heeft justitie de mogelijkheid om dit soort acties te ondernemen, met het risico op mogelijke schadeclaims achteraf van onschuldige betrokkenen.
escape
2 jaar geleden
Ze hebben dat 5 jaar geleden ook gedaan, en toen werden 6 van de 83 gecontroleerde garages gebruikt waar ze voor bestemd waren...
https://utrecht.nieuws.nl/misdaad/66630/parkeergarage-overvecht-gebruikt-als-informeel-bedrijfsverzamelgebouw/
SentWierda
2 jaar geleden
@escape. Garageboxen zijn bedoeld voor het stallen van voertuigen en het opslaan van goederen. Zouden in 77 garageboxen (83 minus 6) geen voertuigen en goederen zijn aangetroffen?
tinus1969
2 jaar geleden
@SentWierda, volgens die link:
"Toezichthouders van de gemeente hebben vastgesteld dat de parkeergarage in feite in gebruik was als een informeel bedrijfsverzamelgebouw. Toezichthouders van de gemeente hebben onder meer zes shisha lounges/hangplekken, meerdere garagebedrijven, witgoedreparatiebedrijven, een fitnessruimte en een kapperszaak aangetroffen."
SentWierda
2 jaar geleden
@tinus1969. Het gaat in dit bijzondere geval om een parkeergarage waar alleen parkeren is toegestaan.
Normale garageboxen worden in negen van de tien gevallen juist niet gebruikt voor alleen parkeren.
tinus1969
2 jaar geleden
@SentWierda, Volgens het nieuwsbericht gaat het om 'garageboxen (..) in de parkeergarage'.
Meer algemeen; garageboxen zijn bedoeld voor parkeren, en gebruik als opslagruimte wordt vziw vaak gedoogd. Maar zulke boxen mogen dus niet gebruikt worden als werkplaats, hangplek, drugslab, of opslag van gevaarlijke of illegale goederen.
SentWierda
2 jaar geleden
@tinus1969. Ik lees dat het gaat om een parkeergarage die volgens het bestemmingsplan alleen parkeren toestaat. Dat is duidelijk, daar kan op gehandhaafd worden.
Er zullen, illegaal, garageboxen zijn gebouwd voor bedrijfsmatige activiteiten (hierdoor lijkt het een bedrijfsverzamelgebouw) - maar dan nog blijft het een parkeergarage voor uitsluitend parkeren.
In het algemeen: sinds wanneer zijn garageboxen bedoeld voor parkeren en wordt opslag van goederen vaak gedoogd? Het omgekeerde is het geval. Garageboxen zijn oorspronkelijk bedoeld voor parkeren en tegenwoordig worden de meeste garageboxen vooral gebruikt voor andere doeleinden.
tinus1969
2 jaar geleden
@SentWierda, de volgende alinea begrijp ik niet, omdat je slechts lijkt te bevestigen wat ik schreef, maar er toch een vraagteken achter zet:
"In het algemeen: sinds wanneer zijn garageboxen bedoeld voor parkeren en wordt opslag van goederen vaak gedoogd? Het omgekeerde is het geval. Garageboxen zijn oorspronkelijk bedoeld voor parkeren en tegenwoordig worden de meeste garageboxen vooral gebruikt voor andere doeleinden."
tinus1969
2 jaar geleden
@SentWierda:
"Er zullen, illegaal, garageboxen zijn gebouwd voor bedrijfsmatige activiteiten"
Zoals ik het lees en begrijp uit de context, zijn de garageboxen LEGAAL (gebouwd). Ze moeten alleen ook daadwerkelijk als autostalling worden gebruikt.

Het beste antwoord

Een toezichthouder is bevoegd elke plaats te betreden, m.u.v. een woning. Dat hoeft niet perse een politieagent te zijn, ook bijvoorbeeld de gemeente heeft toezichthouders in dienst. Zij hebben daarbij geen opdracht of zo nodig, en hoeven geen besluit of een ander document over te leggen. Op basis van het bestemminsplan en/of de APV kan het verboden zijn garageboxen (wat dus geen woningen zijn) voor bepaalde zaken te gebruiken. Opslag van vuurwerk, om maar een voorbeeld te noemen. Dat de politie aanwezig is, is om 2 redenen. Zij zijn 'de sterke arm' in het geval er een slot moet worden verbroken. Ook kunnen zij direct een onderzoek instellen als er illegale zaken worden aangetroffen, of het vermoeden daartoe ontstaat. Politiek/bestuurlijk is het niet handig van de gemeente om willekeurig garageboxen en schuurtjes open te breken. Maar als er signalen zijn dat daar wellicht dingen gebeuren die niet in de haak zijn valt er zeker wat voor te zeggen. Mits ze alle eventuele schade keurig herstellen.
teusvh
2 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zomaar openbreken gebeurt niet, er is altijd een reden om tot actie over te gaan..
De gemeente, de politie en de brandweer mogen een garagebox openbreken. Er is altijd een aanleiding, bijvoorbeeld een sterke lucht zijn die duidt op ontoelaatbaar en/of oneigenlijk gebruik of het vermoeden van een ander strafbaar feit zoals het verbergen/opslaan van gestolen goederen of illegale handel..
Ik was een keer 's middags op een verjaardagsfeestje op de eerste etage van een complex toen ineens de brandweer de garagebox daaronder (van een andere bewoner) openbrak en constateerde dat daarin grote tanks stonden met brandbare stoffen. De gehele omgeving moest worden ontruimd en de tanks werden afgevoerd.
2 jaar geleden
Joost030
2 jaar geleden
Ter aanvulling op mijn vraag; het betrof overigens alle 20 garageboxen in één straat. Zonder specifiek één box (of meerdere boxen) daarvoor aan te wijzen. Kortom; met een grove kam moesten alle boxen bekeken worden. Mij inziens is dit vreemd en bovenal onrechtmatig gebruik van (wellicht) een recht van de gemeente...
SentWierda
2 jaar geleden
@Joost030. Enig idee wat dit 'oneigenlijk gebruik' kan zijn?
Iets met gestolen goederen? Opslag van drugs of illegale sigaretten? Of stalling van auto's die worden gebruikt bij een plofkraak of een liquidatie?
Een toezichthouder mag inderdaad zonder rechtelijke machtiging garageboxen betreden.
Hem de toegang weigeren is een strafbaar feit (artikel 184 Sr.).

Hij mag dat doen op basis van Artikel 5:15 Awb.