Mag een werkgever ziektedagen van je bovenwettelijke vakantiedagen aftrekken?

Het (nog te tekenen) contract stelt: "In geval van ziekte (...) De eerste ziektedag is volgens de CAO een wachtdag. Bij meerdere ziektedagen worden bovenwettelijke vakantiedagen ingezet."
Betekent dit dat er vakantie opgenomen moet worden als de werknemer meerdere dagen ziek is ? Kan dat zomaar ?

Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
crispy
2 jaar geleden
Wat staat daarover in de CAO waar de betreffende werkgever bij is aangesloten?

Het beste antwoord

Ja, met akkoord van de werknemer kan dat. En als je het daar niet mee eens bent, teken je de arbeidsovereenkomst niet - maar heb je ook het werk niet.

"Moet ik vakantiedagen inleveren tegen ziektedagen of bijzonder verlof?
Uw werkgever mag u alleen vragen om bovenwettelijke (extra) vakantiedagen te ruilen tegen ziektedagen of bijzonder verlof. Dit kan hij van tevoren met u afspreken. Bijvoorbeeld bij het sluiten van de arbeidsovereenkomst.

Verlofdagen inruilen voor ziektedagen
Is er geen schriftelijke afspraak over verlofdagen inruilen voor ziektedagen? Dan kan uw werkgever u alleen met uw toestemming bovenwettelijke vakantiedagen laten ruilen tegen ziektedagen. Stemt u niet toe? Dan heeft u recht op loondoorbetaling tijdens uw ziekte."

Vakantiedagen zijn bovenwettelijk als zij bovenop het wettelijk aantal vakantiedagen per jaar komen.

Vakantiedagen inleveren
".

De werkgever schrijft dan de ziektedagen van het vakantietegoed af zolang als de ziekte duurt of tot de bovenwettelijke vakantiedagen op zijn, net wat het eerste bereikt wordt.
.
NB: alleen bovenwettelijke vakantiedagen die in het lopende jaar zijn opgebouwd, mogen worden verrekend.
Toegevoegd op 27 maart 2022 06:15: tekst
Computoon