Waarom staat er in de grondwet een rijtje met voorbeelden, als daarna 'of op welke grond dan ook' st?

In artikel 1 staat een rijtje met mogelijke gronden voor discriminatie. Er staat echter ook 'of op welke grond dan ook'. Is de opsomming dan wel zinnig, of is het expliciet noemen van deze voorbeelden meer symbolisch?

2 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (1)

De voorbeelden die worden genoemd worden expliciet zo opgesomd om er voor te zorgen dat er geen enkele twijfel is over deze mogelijke gronden voor discriminatie: dat is hoe dan ook verboden zonder mogelijkheid tot discussie hierover.
Dat er daarna genoemd staat 'of op welke grond dan ook' is een kapstok waaraan andere vormen van discriminatie kunnen worden opgehangen, die nu nog niet duidelijk als zodanig herkenbaar zijn maar in de loop van de tijd, door maatschappelijke ontwikkelingen of omstandigheden, wel zo kunnen groeien.

op basis van reactie van Antoni:
er zijn in de wet rechtvaardigingsgronden benoemd, waardoor men de expliciet benoemde (maar ook de overige) gronden voor discriminatie toch mag toepassen. Daardoor is mijn tekst "zonder mogelijkheid tot discussie hierover"; niet zo zwart-wit als gedacht.
Toegevoegd op 15 maart 2022 21:15: tekst
2 jaar geleden
Antoni
2 jaar geleden
@crispy, ik dacht ook dat het heel eenvoudig was om deze vraag te beantwoorden. Dat is het echter, vind ik, bij nader inzien niet. Op deze website https://mensenrechten.nl/nl/de-nederlandse-wet-over-discriminatie vind je bijvoorbeeld: 'Objectieve rechtvaardiging Werkgevers kunnen direct en indirect onderscheid maken. Direct onderscheid is onderscheid op een van de discriminatiegronden. Denk aan afkomst, geslacht, huidskleur, seksuele voorkeur, leeftijd, religie, handicap of chronische ziekte. Dit is verboden, tenzij de wet een uitzondering maakt. Direct onderscheid door leeftijd, arbeidsduur en soort contract (vast of tijdelijk contract) is bijvoorbeeld toegestaan als er een goede reden voor is. Dit noemen we een objectieve rechtvaardiging. Ook indirect onderscheid kan toegestaan zijn als daarvoor een goede reden aanwezig is.' @crispy, de tekst uit jouw antwoord 'discriminatie: dat is hoe dan ook verboden zonder mogelijkheid tot discussie hierover' geldt dus niet!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Toegegeven, het is wat kort door de bocht en er zijn uitzonderingen, maar het antwoord van @crispy is wel degelijk de gedachte achter de opsomming. (+)