Kan je bestraft worden als passagier bij een ongeluk door een dronken bestuur?

Aangezien de hoofdvraag te kort is mag de volgende zin als de (hoofd)vraag gezien worden:
"Kan je in Nederland of België vervolgd/bestraft worden als je als passagier onderdeel bent van een auto-ongeluk waarbij de bestuurder duidelijk dronken was en jij als passagier niet hebt ingegrepen?"
Voorbeeld:
Een groep vrienden gaat op stap. Iedereen wordt dronken. Ze besluiten met z'n allen naar huis te gaan. De aangewezen bestuurder is toch zichtbaar flink dronken wat ook duidelijk en logisch(gezien het drankgebruik die avond) is voor de medepassagiers. In plaats van de bestuurder te stoppen stappen ze in. Ergens op de weg naar huis rijdt de bestuurder de berm in en ze helpen hem de auto terug te duwen op de weg. Weer op de weg veroorzaakt de bestuurder een dodelijk ongeluk.
Alle feiten zijn gezien door omstanders en/of camera's en bewijsbaar. (voeg ik even toe om het bewijsvraagstuk over te slaan). Anders gezegd passagiers wisten overduidelijk dat de bestuurder te dronken was, zullen dit ook bevestigen of anders zal het blijken uit de bewijzen.

Is het nu ook mogelijk de passagier(s) hiervoor te vervolgen? Zo ja met welke wetgeving(artikel)? Gebeurt dit ook in de praktijk, maw zijn er vonnissen of krantenartikelen van terug te vinden?
En als niet in Nederland of België, gebeurt dit in andere landen?

LeonardN
2 jaar geleden
in: Wetgeving
3.7K
crispy
2 jaar geleden
Als je passagier bent, heb je geen verantwoordelijkheid voor het besturen van een voertuig.
Of je verantwoordelijk bent voor strafbaar gedrag van anderen is afhankelijk van heel veel factoren.
Maar als je zelf hebt gedronken, dan ben je op dezelfde manier 'niet in staat om gevaren juist in te schatten' als de bestuurder van het voertuig. Maar je hebt niet de stap genomen om dat voertuig te gaan besturen.

Antwoorden (1)

Dood door schuld is een misdrijf waar medeplichtigheid een rol kan spelen. Indien de bestuurder bijvoorbeeld in jouw casus vanwege dronkenschap moeite had om na het uitstappen weer in te stappen en de medepassagiers helpen hem weer achter het stuur heb je de grens van medeplichtigheid bij een dodelijk ongeval wel opgezocht.
Mij lijkt dat het dus mogelijk is om als passagier bestraft te worden ex artikel 48 lid 1 Wetboek van strafrecht
Ik heb daar geen jurisprudentie van gevonden.
erotisi
2 jaar geleden
nul1
2 jaar geleden
Misschien medeplichtig aan rijden onder invloed. Maar medeplichtig aan dood door schuld gaat mijn inziens wat te ver.