Mag een bibliotheek eigenlijk wel een boete opleggen?

Ik vroeg me af of een bibliotheek juridisch gezien eigenlijk wel een boete mag opleggen en of ik dan verplicht ben deze te betalen. Ik heb helemaal geen verstand van rechten, maar het lijkt me gek dat de bibliotheek zomaar een boete op kan leggen. Ik heb namelijk nooit een overeenkomst of contract getekend waarin staat dat ik bij te laat inleveren akkoord ga met een boete. Zit hier ook verschil in met de landelijke bibliotheek van de overheid en een bibliotheek beheerd door bijvoorbeeld een school of een particulier bedrijf? Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K
jc54
2 jaar geleden
Je hebt geen overeenkomst of contract afgesloten............je hebt een abonnement genomen, en daardoor ben je stilzwijgend akkoord gegaan met het regelement. Hierin staat, da als je boeken niet tijdig terug brengt, er een boet berekend wordt.
Antoni
2 jaar geleden
Enigszins buiten het kader van de vraag: in juni 2017 berichtte het Algemeen Dagblad dat steeds meer bibliotheken ervoor kiezen geen boetes meer op te leggen. Zie https://www.ad.nl/binnenland/bieb-schaft-boete-te-laat-inleveren-af~ae48a664/.

Antwoorden (1)

Dit komt overeen met een lidmaatschap, abonnement of andere overeenkomsten. Daar zitten algemene voorwaarden bij waarmee je akkoord bent gegaan. Dit is o.h.a. ook te zien op de website. Hierin is ook opgenomen dat je voor de dienst betaald, ook voor de bijkomende kosten zolang deze maar van tevoren bekend zijn. Er zal ergens naar de voorwaarden verwezen worden en je zal ook ergens aangegeven hebben met deze voorwaarden akkoord te zijn gegaan (anders kan je heen boeken lenen / de dienst afnemen).
Dus ja, een bieb mag een boete opleggen. Bij niet betalen mogen ze ook over gaan tot het inschakelen van een incassobureau als zij dat willen.
Toegevoegd op 01 maart 2022 22:35: tekst