Is een behandelaar) verplicht om de prijs mede te delen van een behandeling alvorens die begint aan de behandeling?

Is een behandelaar (bijvoorbeeld huidbehandelaar) verplicht om de prijs mede te delen van een behandeling alvorens die begint aan de behandeling?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
SentWierda
2 jaar geleden
De prijs meedelen is wel wenselijk, maar in de praktijk vaak (nog) niet mogelijk. Bijvoorbeeld omdat de diagnose nog niet vaststaat of omdat het aantal behandelingen van tevoren niet vaststaat.
Wel is het verstandig voorafgaand aan een afspraak om een prijsindicatie te vragen. Die moet worden gegeven.

Antwoorden (1)

Een zorgaanbieder, zoals een huidbehandelaar, heeft informatieplicht. Dat betekent o.a. dat hij/zij, voor dat de behandeling begint, de patiënt op een begrijpelijke en zo volledig mogelijke wijze informeert over wat de behandeling inhoudt. Dat is dus de informatie over de medische kant. Deze informatie moet gevraagd en ongevraagd gegeven worden.
In 2016 is deze informatieplicht aangescherpt, waardoor de zorgaanbieder ook als de patiënt ernaar vraagt, informatie moet geven over de tarieven, de kwaliteit en ervaringen van anderen.
Dat betekent, dat het verstandig is om zelf altijd te vragen naar wat de prijs van een behandeling is, wat door de zorgverzekering vergoed zal worden en welke kosten door de patiënt betaald moeten worden. Want de zorgaanbieder hoeft deze informatie niet te geven, als er niet naar wordt gevraagd.
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Voor een behandelaar is het ook niet te doen om voor elke individuele patiënt te kijken wat wel en niet vergoed wordt. Of hoeveel behandelingen er nog zijn. Er zijn zoveel verschillende soorten pakketten wat mensen kunnen afsluiten dat je meer dan een dagtaak er aan hebt om dat voor iedereen uit te zoeken (en die tijd mag je dan niet declareren).
Particuliere tarieven staan (bijna) altijd ook op de website vermeld (dus de tarieven die je betaald wanneer het niet door de zorgverzekeraar vergoed wordt).
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Prima antwoord !
Toch een kleine aanvulling: de te vermelden prijzen zijn per behandeling. Niet (tenzij uitdrukkelijk anders aangegeven) voor het all-in pakket.
Het is dus niet zo dat wanneer een behandelaar aangeeft dat het werkelijke aantal behandelingen hoger uitvalt dan vooraf verwacht, dat hij dat hogere aantal dan niet in rekening zou mogen brengen.
SentWierda
2 jaar geleden
Goed punt van Ozewiezewoze. Het kernwoord n.a.v. de vraag is niet -prijs-
maar -prijsindicatie-.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
dank voor jullie reacties. Ik wou in eerste instantie een behandeling van 70 euro. De huidtherapeut gaf aan dat een andere behandeling beter paste bij mijn huid. Bij de kassa bleek de behandeling 400 euro te zijn.
Thecis
2 jaar geleden
Dat is wel een behoorlijk verschil. Daar dient een behandelaar m.i. je toch echt wel over te informeren van tevoren (en dan niet met de opmerking dat het "iets duurder" is). Je mag van klanten niet verwachten dat ze de prijslijst uit hun hoofd kennen.
Daarbij was het wellicht ook handig geweest als je had gevraagd of die andere behandeling hetzelfde zou kosten.
SentWierda
2 jaar geleden
@Sannapll. Dit had niet mogen gebeuren. Als je uitgaat van 70 euro en het wordt 100 of iets meer, dan kun je niet moeilijk gaan doen.
Dit is een veelvoud. In dit geval (dat was schrikken!) kun je overwegen een gesprek hierover te beginnen met de therapeut. Lost misschien misverstanden op. En eventueel kun je overwegen een klacht in te dienen.