Bij welke instantie moet je aankloppen als een geschil tussen koper en verkoper niet opgelost raakt?

Ik kocht een paar maanden geleden een elektrische bakfiets. Die werd geleverd met een batterij die stuk was. Ik heb de batterij teruggestuurd met het verzoek mij een goede batterij te sturen. Ik vermoed dat ze die batterij 'tot leven hebben gewekt' door een speciale manier van opladen, maar toen ik hem terug ontving en uitprobeerde kon ik er maar iets van een halfuur mee fietsen als hij volledig geladen was. Ik heb 'm meerdere keren een hele nacht laten opladen maar het resultaat bleef hetzelfde. Dus nogmaals teruggestuurd (beide keren op mijn kosten, en niet vergoed). Deze verkoper heeft een heel grote partij van deze elektrische bakfietsen opgekocht dus ze hebben heel veel batterijen, maar ze weigeren een batterij van een andere fiets te sturen en zeggen nu dat ze er eentje vanuit China bestellen en dat het lang kan duren. Intussen heb ik al 3 maanden een elektrische bakfiets maar geen batterij. Dit kan toch absoluut niet door de beugel? Ik dacht dat er iets was als de consumentenbond, dat ik daar melding kon doen, maar ik zie niet meteen waar ik mijn klacht daar kan indienen.

2 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
TurfGraver
2 jaar geleden
Als je lid bent van iets als de consumentenbond.
Of als je een rechtsbijstandverzekering hebt.
Anders zal je het zelf moeten oplossen.
Rieneke1
2 jaar geleden
Je kan je vraag eens stellen bij Kassa of Radar. En is de verkoper aangesloten bij een geschillencommissie?

Antwoorden (1)

Volgens de site van de Rijksoverheid kan je de koopovereenkomst onder sommige omstandigheden ontbinden:
1. De verkoper heeft de tijd gehad om het probleem op te lossen; maar het probleem is niet opgelost;
2. De verkoper wil het probleem niet oplossen;
3. Als je het gekochte meerdere keren hebt laten repareren, maar het probleem is nog steeds niet opgelost;
4. Als het gekochte product een grote fout heeft, en de verkoper lost het probleem niet op.
In deze gevallen kan je de koopovereenkomst ontbinden door een brief te sturen aan de verkoper.
Als de verkoper niet wil meewerken, dan kan je je wenden tot de Geschillencommissie. Maar dat kan alleen als de verkoper is aangesloten bij de Geschillencommissie. Als hij niet is aangesloten moet je naar de rechter.