Hoe zit het met erven van minderjarige?

Stel dat je minderjarige kind overlijdt, moeten ouders dan ook een verklaring van erfrecht hebben? 16- en 17 jarige hebben misschien al wat vermogen, maar hoe zit het met kinderen van bijvoorbeeld onder de 5 jaar? Die hebben tegenwoordig ook een bankrekening en die dient dan ook geblokkeerd te worden? En hoe zit het met minderjarige broertjes en zusjes? Die hebben volgens de wet ook recht op de erfenis. Hoe wordt voorkomen dan hun deel niet in de kontzak van de ouders verdwijnt?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
ronron1212
2 jaar geleden
Voor kleine kinderen is het geld van de ouders plus alle bezittingen voor volwassene gelden de erfrecht regels.
tinus1969
2 jaar geleden
Broers en zussen erven alleen als er geen ouders meer zijn. Erven gaat in principe in afgaande lijn (kinderen, kleinkinderen) of anders opgaande lijn (ouders).
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ouders en broers en zussen zitten allebei in groep 2 van erfrecht
LeonardN
2 jaar geleden
@tinus1969
Onjuist. Broers en zussen erven met ouders. Zij zitten beide in dezelfde categorie.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0002761/2017-09-01
artikel 10
b. de ouders van de erflater tezamen met diens broers en zusters;
teusvh
2 jaar geleden
De wet maakt qua erfrecht geen verschil tussen minder- en meerderjarigen.
Ouders en broers en zussen erven gelijke delen.
Hoe dat dan bij een minderjarige wordt afgewikkeld is een andere zaak, maar in feite niet anders dan bij een volwassene. Je kunt de notaris vragen e.e.a. te regelen (is duur), of één van de erfgenamen (of een derde) wordt door de anderen aangewezen als testamentair-executeur. Minderjarige erfgenamen worden daarbij vertegenwoordigd door hun ouder(s) of voogd.
Hoe je kunt voorkomen dat iemand zijn zakken vult is weer een andere vraag. Tijdig aan de bel trekken, nakoming vorderen, en desnoods een civiele procedure (rechtszaak) aanspannen. De aangewezen testamentair-executeur zal verantwoording moeten afleggen aan de erfgenamen. NB: waarbij minderjarige kinderen dus worden vertegenwoordigd, en zelf formeel geen stem hebben.

Antwoorden (1)

Een verklaring van erfrecht is niet noodzakelijk.
Om te voorkomen dat het geld niet bij de ouders terecht komt zal het handig zijn om een bankrekening te openen op naam van de kinderen zelf. Vaak zal een dergelijke erfstelling aan een minderjarige onder bewind worden gesteld van de ouders totdat het een bepaalde leeftijd heeft bereikt bijvoorbeeld 18 of 25 jaar. De kinderen zijn iig eigenaar van de bankrekening al zal dat voor de IB worden gerekend tot het vermogen van de ouders.
erotisi