Welke voertuigen mag je besturen na invordering rijbewijs?

Zojuist op YouTube (politievlogger) gezien dat een rijbewijs ongeldig was verklaard. Nu was de vraag van de gene van wie het rijbewijs ongeldig was verklaard, mag ik nog wel scootmobiel rijden? Antwoord van politie: nee, je mag geen enkele voertuig meer besturen zolang het ongeldig is.

Dit zou betekenen dat als mijn rijbewijs ongeldig is verklaard, ik geen fiets of scootmobiel mag besturen terwijl hier geen rijbewijs voor nodig is?

Hoe zit dat?

Google zegt dat je inderdaad geen fiets mag besturen.

Hoe zit het nou?

2 jaar geleden
in: Wetgeving
5.3K
TurfGraver
2 jaar geleden
Rijontzegging of rijverbod?
tinus1969
2 jaar geleden
Google zegt niets; op welke site zou staan dat je fiets mag besturen?
alexf52889
2 jaar geleden
@tinus, Google zegt dat je day NIET mag. @turfgraver, ongeldig verklaard rijbewijs (denk na art. 5 WVW)
tinus1969
2 jaar geleden
@alexf52889,. maar google is nog steeds geen bron. geef een concrete link naar een concrete website.
alexf52889
2 jaar geleden
@tinus https://www.rijbewijsingevorderd.nl/vragen/rijontzegging#:~:text=Tijdens%20een%20rijverbod%20mag%20u,van%20het%20rijverbod%20niet%20rijden.
TurfGraver
2 jaar geleden
Ongeldig verklaard rijbewijs is nog geen rijverbod.
Bij een rijverbod mag je geen enkel voertuig besturen.
Politie legt een rijverbod op van max 24 uur.
LeonardN
2 jaar geleden
Kan je het fragment delen?
alexf52889
2 jaar geleden
@leonard en turfgraver https://youtu.be/hhAd5xggQaM gelijk eerste dee (piaggio mp3) l. Hier wordt gezegd rijverbod dmv ongeldig rijbewijs, ook geen scootmobiel.
LeonardN
2 jaar geleden
De agent maakt in mijn optiek een fout.
Deze zegt voertuig, maar zou motorvoertuig moeten zeggen (en dan voor de volledigheid, op de openbare weg).
Als je rijbewijs ongeldig is verklaard, of ingevorderd mag je gewoon een voertuig als een fiets besturen.
https://youtu.be/hhAd5xggQaM?t=110 Hier wordt gezegd "RIJVERBOD" dmv ongeldig rijbewijs, ook geen scootmobiel.
Wanneer wordt er over een rijverbod gesproken?
alexf52889
2 jaar geleden
@leonard ik snap je niet helemaal. Wat bedoel je?
LeonardN
2 jaar geleden
1. De man wordt aangehouden en blijkt een ongeldig rijbewijs te hebben.
2. Er wordt nooit over een rijverbod gesproken (jij zegt van wel, bewijs je stelling dmv link met tijd aub)
3. De agent maakt een fout. Hij zegt geen VOERTUIG, maar een fiets is een voertuig en die mag je gewoon besturen als je een ongeldig rijbewijs bezit. Een ongeldig rijbewijs bezitten is namelijk hetzelfde als geen rijbewijs bezitten.
4. Als de man een rijverbod had gekregen, had hij inderdaad geen fiets (geen voertuig mogen rijden), maar NERGENS wordt gesproken over een rijverbod. Althans dat stel ik. Welk punt snap je niet?
LeonardN
2 jaar geleden
Toen de man dus vroeg: Mag ik nog rijden op een scooter? Had de agent moeten zeggen: Nee, maar wel op een fiets.
Het zou ook bizar zijn dat iemand niet zou mogen fietsen zolang als een rijbewijs ongeldig verklaard zou zijn.
Deze zou dan in een slechtere situatie zitten als iemand die nog nooit een rijbewijs heeft gehaald.
LeonardN
2 jaar geleden
Oh wacht hij vraagt scootmobiel hoor ik nu(dat is ook een rijbewijsloos voertuig) dat mag ook gewoon vziw.
alexf52889
2 jaar geleden
@leonard op 1:09 wordt over ongeldigheid vorderingsprocedure gesproken. En excuus, ikzelf heb het verkeerd gehoord. Meneer vroeg ook niet op een scooter. Hier mag je na invordering B en A categorie natuurlijk niet mee rijden. Rijbewijs is. Immers ongeldig.
alexf52889
2 jaar geleden
@leonard hij vraagt scooter. Dit is natuurlijk logisch, dat dat ook niet mag. Dat betekent dus trouwens dat een scooter onder de A-categorie van rijbewijzen valt? De A-categorie bestaat dan dus uit AM, A1, A2 & A?
alexf52889
2 jaar geleden
En Leonard, zie mijn reactie op uw antwoord
LeonardN
2 jaar geleden
Maar snap je het nu?
alexf52889
2 jaar geleden
Ja Leonard, nu wel. Heb het gewoon verkeerd verstaan. Maar nogmaals, kijk even reactie op uw antwoord wat betreft scootmobiel en rijbewijs.

Antwoorden (1)

Bij invordering rijbewijs (rijontzegging), mag je met elk voertuig rijden welke iemand zonder rijbewijs ook mag rijden.
Dus een fiets mag.
Bij een rijverbod mag je geen enkel voertuig besturen.
(De man in het filmpje krijgt echter GEEN rijverbod. Dus deze mag gewoon verder op een fiets.)
Of een scootmobiel als dat er een is die je zonder rijbewijs mag rijden.
Toegevoegd op 25 november 2021 18:06: tekst
LeonardN
2 jaar geleden
alexf52889
2 jaar geleden
Een scootmobiel is ALTIJD zonder rijbewijs. Scootmobielen met rijbewijs bestaan niet. Wat u bedoelt zijn brommobielen, deze zijn GEEN Scootmobielen en vallen voor de wet onder motorvoertuigen (lees: auto) met brommer rijbewijs
LeonardN
2 jaar geleden
Ik bedoel geen brommobielen.
Als er geen scootmobiel bestaat waar je een rijbewijs voor nodig hebt, mag je die rijden.