Is het legaal om je eigen kind van 18+ met een gps te tracken 24/7?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
ronron1212
2 jaar geleden
18+ is volwassen.
TurfGraver
2 jaar geleden
Klopt ronron1212.
Maar dat is de vraag niet.
tinus1969
2 jaar geleden
Is het legaal om een willekeurig iemand met een gps te tracken? Zelfde vraag, eigenlijk.
TurfGraver
2 jaar geleden
Nee. Tenzij.
https://odintracking.com/nl/knowledge-base/het-legaal-om-een-gps-tracker-te-gebruiken

Antwoorden (1)

Nee, tenzij het kind hiervoor expliciet toestemming heeft gegeven of onder jouw curatele staat.

In het algemeen is het niet toegestaan een persoon te volgen zonder zijn of haar toestemming omdat dit inbreuk maakt op de privacy. Dit kan gezien kan worden als stalking wat volgens de anti-stalkingswet (belaging) een misdrijf is. Er zijn echter uitzonderingen op deze wet, bijvoorbeeld:
• Het volgen van je eigen kind waar je voogdij over hebt en welke onvolwassen is voor de wet (onder de 18 jaar)
• Het volgen van kinderen, ouders of andere dierbaren waar je curatele/bewind/mentorschap over hebt (wat vaak voorkomt in het geval van ziekte, bijvoorbeeld geestelijke handicap of dementie).
SimonV