verdwijnt contant geld in de toekomst echt?

Ik ben daar heel erg bezorgd over want ik kan alleen cash betalen https://www.nhnieuws.nl/nieuws/293448/de-peiling-contant-geld-moet-verdwijnen
de meerste stemen gaan op in dat het moet blijfen leef ik hier
vooral supermarkten kunnen dit niet maken

2 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
LeonardN
2 jaar geleden
Je angst is ongegrond.
Zelfs al voor de dag dat contant geld er volledig uitgaat zullen mensen die bijvoorbeeld vanwege schuldsanering nu alleen contant mogen betalen straks toch ook via PIN of andere digitale methodes mogen betalen. Dus ja contant geld zal er een keer uit gaan. Misschien duurt het nog 50 jaar, maar dat zal nu eenmaal gebeuren.
Voor die tijd zullen regels veranderen.

Antwoorden (1)

Ja, waarschijnlijk wel.

Als je ziet wat er nu al gebeurt: briefjes van 50 komen uit de geldautomaat, worden uitgegeven in winkels en gaan dan terug naar de bank en weer naar de geldautomaat. Ze reizen eigenlijk continue dat rondje, ze gaan nauwelijks tussen consument en retailer heen en weer. Dat is heel kostbaar om in stand te houden. Iets vergelijkbaar gebeurt er met muntgeld: dat gaat van de bank naar de winkelier, die het als wisselgeld aan de consument geeft. Daarna gaat een klein deel heen en weer tussen consument en winkelier, maar een heel groot deel verdwijnt gewoon. In bakjes en potjes op de plank bij mensen thuis.
In Nederland nemen in toenemende mate winkels al geen cash meer aan.

Gebruik van cash verschilt per land, en is sterk afhankelijk van de mate van digitalisering. In Zweden is cash bijvoorbeeld in de afgelopen jaren praktisch al verdwenen, maar in Italië is nog meer dan 80% van de betalingen cash. Toch is de trend overal hetzelfde: uiteindelijk verdwijnt contant geld uit de economie, volgens onderzoeker Igo Boerrigter die de toekomst van contant geld onderzocht.
Toch ziet de Europese Centrale Bank het niet zo snel verdwijnen: contant geld heeft unieke kenmerken waardoor het ook in de toekomst een belangrijke rol blijft spelen. Digitaal betalen mag voor veel mensen handig zijn, maar niet voor iedereen. Contactloos betalen zal contant geld als betaalmiddel niet vervangen, maar als alternatief ernaast bestaan.
SimonV
2 jaar geleden
mies1
2 jaar geleden
ioe zit het dan met mensen die echt niet kunnen pinnen alleen Cash kunnen betalen in supermarkten ik zou dan als enige optie hebben gewoon de winkel uitlopen zonder te betalen iedere keer
SimonV
2 jaar geleden
Doorgaans ontvangt men geld via de bankrekening en geeft men het eventueel via een pinbetaling weer uit. Dus vrijwel iedereen heeft wel een pinpas of mobiel betalen app.
In Zweden hebben ook op marktjes alle leveranciers een chip-en-PIN-kaartlezer voor mobiel betalen en wordt contant geld vanaf 24 maart a.s. niet meer geaccepteerd.
https://interestingengineering.com/sweden-how-to-live-in-the-worlds-first-cashless-society