Mag je je ID-bewijs aan een ander meegeven, en mag een bedrijf hier om vragen?

Ik las met enige verbazing dit:
https://www.ups.com/nl/nl/help-center/sri/access-point-id-requirements.page

"Indien iemand anders uw zending namens u afhaalt, dan moet hij of zij een geldige ID met foto van zowel u als zichzelf meenemen. In ons systeem wordt de naam en handtekening van deze persoon, alsook de voorgelegde identificatiebewijzen met nummers geverifieerd."

Mag je dit doen? Je ID afgeven aan een ander zodat deze jouw pakket op kan halen?
En zo nee; Mag UPS dit eisen?

LeonardN
2 jaar geleden
in: Wetgeving
3.6K
Thecis
2 jaar geleden
Zelfs als je gaat stemmen voor iemand anders wordt niet gevraagd het ID bewijs mee te nemen maar een kopie.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkiezingen/vraag-en-antwoord/iemand-machtigen-om-te-stemmen-bij-verkiezingen

Antwoorden (1)

Nee, je mag je ID niet meegeven aan iemand anders. Het is zelfs strafbaar om je ID-bewijs aan iemand uit te lenen of van iemand anders te lenen.
Bij PostNL vragen ze om een kopie van het ID-bewijs van de ontvanger, als iemand anders het pakket komt ophalen. Misschien is dat ook wat ze bij UPS bedoelen, maar dat staat niet op de site. Zoals het nu staat, vragen ze jou een strafbaar feit te begaan, als je een pakket door een derde laat ophalen.
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Veel bedrijven vragen om dingen die niet mogen wat betreft een ID bewijs. Ik kom het ook regelmatig tegen dat men een kopie wil maken.
LeonardN
2 jaar geleden
Ik snap de min niet.
erotisi
2 jaar geleden
Het verbod is bedoelt voor gevallen waarin je ook de bedoeling hebt om je uit te geven voor die persoon. Dat is nu juist ic nadrukkelijk niet de bedoeling
Inekez1
2 jaar geleden
Ik ben het eens met erotisi. Uitlenen is iets anders dan meegeven.
Maar een kopie van het ID van de ontvanger zou moeten volstaan.