Moet je universiteit studeren om rechter te worden?

Omdat je op een universiteit wetenschappelijk onderwijs krijgt, zou het mij gek lijken dat rechters in hun studententijd ook wetenschappelijke onderzoeken deden. De wetboek staat al vast, wordt bijna nooit gewijzigd... Dus daarom de vraag: Hebben rechters universiteit gestudeerd?

2 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Utrecht
2 jaar geleden
Het merendeel van je aannames is onjuist. En daarom is het belangrijk te studeren!
Je bent niet op voorhand geselecteerd om rechter te worden; dus er zijn geen "rechters in hun studententijd" . Pas na afronding van je studie rechten kan je solliciteren naar een carrière in de rechterlijke macht.
En als het wetboek al vast staat; wat doet het parlement dan? Geen wetten maken?
De Nederlandse wet is continue in verandering.
En studeren aan een universiteit leidt naast vakinhoud ook op tot een bepaald algemeen kennisniveau (algemene ontwikkeling). Dat heb je ook nodig als toekomstig rechter.
tinus1969
2 jaar geleden
Recht (‘iura’) is juist één van de oudste studierichtingen (samen met theologie). De oudste nog bestaande universiteit (Bologna) begon met alleen een rechtenopleiding. De wetenschappelijke (beta) opleidingen en onderzoek kwamen pas later.

Antwoorden (2)

Ja, om rechter te worden moet je een rechtenstudie volgen aan een universiteit.
Ook voor rechtswetenschappen (wordt gewoonlijke Rechten genoemd) worden wetenschappelijke onderzoeken verricht. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een onderzoek naar aanleiding van een belangrijk uitspraak in de rechtspraak.
2 jaar geleden
ronron1212
2 jaar geleden
Daarnaast ben je dan nog geen rechter darvoor moet je nog wel iets meer studeren. plus
Voordat je rechter wordt moet je eerst de opleiding RAIO volgen. Dit staat voor Rechterlijk Ambtenaar in Opleiding. Voor toelating tot deze opleiding gelden een paar eisen:

• Je moet een afgeronde opleiding Rechtsgeleerdheid (WO) hebben
• Je moet afgestudeerd zijn in Nederlands Burgerlijk (Proces)Recht, Straf(proces)recht en Bestuurs(proces)recht
• Je moet analytisch sterk zijn, je moet een goed juridisch inzicht hebben en je moet makkelijk besluiten kunnen nemen. Ook moet je tegen een hoge werkdruk kunnen en heb je goede communicatieve vaardigheden nodig. Deze vaardigheden worden beoordeeld aan de hand van een analytisch/cognitieve test en een voorgesprek. Ook volgt er naar aanleiding daarvan een assesment
• Je moet de Nederlandse nationaliteit hebben

Na afronding van deze opleiding ben je eerst gerechtsauditeur en kun je na een jaar benoemd worden tot rechter.
Antoni