Voor wie geldt het auteursrecht, enkel voor professional of of ook voor amateurs?

LeonardN
2 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K
SentWierda
2 jaar geleden
De vraag op deze wijze gesteld is niet te beantwoorden met 'enkel voor professionals of 'of ook voor amateurs' .
De vraag is niet te beantwoorden met: ' auteursrecht geldt voor iedereen, dus voor professionals maar ook voor amateurs'.
Auteursrecht is een complexe materie waar veel over is gepubliceerd.
Een simpel antwoord als 'Auteursrecht geldt voor iedereen dus voor professionals maar ook voor amateurs' doet geen recht aan de complexheid van de materie. De afgelopen tientallen jaren zijn talloze publicaties over auteursrecht verschenen. Publicaties ook over de vele schendingen van het auteursrecht - in toenemende mate digitale schendingen. Eén van deze publicaties, van zeer recente datum:
https://www.nvj.nl/nieuws/help-auteursrecht-dreigt-te-verzuipen

Het beste antwoord

Auteursrecht geldt voor iedereen, dus voor professionals maar ook voor amateurs.
Het auteursrecht ontstaat vanzelf, op het moment dat iemand iets maakt. Dus op het moment dat je zelf iets schrijft of iets tekent, dan zit er op dat stuk tekst of op je tekening al auteursrecht, zolang het maar origineel is. Dus als je in de geschreven tekst stukken hebt overgenomen, die iemand anders heeft geschreven, dan zit op jouw tekst geen auteursrecht.
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
'Auteursrecht geldt voor iedereen.'
Waar staat dat? Ik heb het in de link niet kunnen vinden en ik heb het toch echt vele malen doorgelezen. Het antwoord berust op het aanhalen van enkele passages (= onjuist samenvatten), niet op de volledige tekst in de link. De link vermeldt dat auteursrecht niet voor iedereen geldt. Nog beter: niet voor alle makers geldt.
Met enige juridische kennis (het mag ook zijn; met enige algemene kennis) kan iedereen bedenken dat het een onjuist antwoord is. Een onjuist antwoord: het is mij te veel moeite een min te geven.
Zie mijn antwoord.
AnnBoo8146
2 jaar geleden
Het staat niet letterlijk vermeld, dat het voor iedereen geldt. Maar je hoeft er niets voor te doen om het te hebben. Je hoeft het niet te registreren of iets dergelijks (kijk in de link).
En in de praktijk is het toch echt zo, dat als iemand iets gebruikt, dat jij hebt geschreven of gemaakt, en dat gebruikt zonder jouw toestemming, dat je je kunt beroepen op auteursrecht.
SentWierda
2 jaar geleden
@AnnBoo8146. In de praktijk heeft 99% of 98% van de mensen nooit te maken met auteursrecht. Omdat ze niet een (semi-) professionele creatieve bezigheid hebben. En als ze al een creatieve bezigheid hebben, dan vallen ze in zeer veel gevallen niet onder het auteursrecht - omdat ze in loondienst zijn.
(Ik heb enig recht van spreken want al vele jaren val ik onder die 1 of 2%.)
Dan toch maar een min.

Andere antwoorden (1)

Auteursrecht geldt in principe uitsluitend voor professionals die geheel of gedeeltelijk hun brood verdienen met creatief werk, met name op het terrein van literatuur, wetenschap en kunst.
Auteursrecht berust bij de zelfstandige beoefenaren. Is een creatieve professional in loondienst dan berust het auteursrecht bij de werkgever.
Auteursrecht heeft betrekking op de 'maker' van een product. Met 'maker' wordt bedoeld: degene die het creatieve brein is. Bij een bouwwerk is dit de architect, niet het bouwbedrijf of de bouwvakker. Bij een boek is dit de auteur of vertaler, niet de drukker of de uitgever. Bij een beeldhouwwerk is dit de beeldhouwer, niet de bronsgieterij.
Auteursrecht bestaat al zo'n 200 jaar en betreft het -beroepsmatig- exploiteren van creatief werk plus het opleggen van sancties aan degenen die zonder toestemming hierop inbreuk maken. Eigentijdse vormen van auteursrecht zijn reprorechtvergoedingen (m.b.t. fotokopieën) en leenrecht. (m.b.t. boekenuitleen via bibliotheken).
Of auteursrecht ook voor amateurs geldt hangt van een aantal factoren af. Het moet gaan om uitzonderlijke creatieve uitingen. Ook moet de amateur ervoor zorgen de rechten zelf te houden en niet om niet of voor een habbekrats over te dragen aan bijv. een bedrijf dat vervolgens het auteursrecht exploiteert.
Bron: o.a. https://www.lira.nl
https://stichtingbrein.nl; https://stichtingbrein.nl/auteursrecht/
https://stichtingbrein.nl/wat-is-inbreuk/; https://stichtngbrein.nl/wat-mag-niet/
https://stichtingbrein.nl/wat-mag-niet/
Toegevoegd op 12 november 2021 15:36: tekst
2 jaar geleden
Abcde
2 jaar geleden
Wat zijn uitzonderlijke creatieve uitingen?
SentWierda
2 jaar geleden
Voorbeelden zijn: foto's, filmopnamen en geluidsopnamen van (zeer) nieuwswaardige gebeurtenissen. Zoals de aanslagen op 9/11; arrestaties door de politie met soms fatale afloop; bekende mensen die worden betrapt met iemand anders of met iets anders (bijv. onder invloed van drank of drugs).
Abcde
2 jaar geleden
Dank voor de reactie. Ook in de door jouw gegeven bron is door mij niet te vinden dat het auteursrecht uitsluitend geldt voor professionals of amateurs van werk dat bestaat uit bijzondere creatieve uitingen. Wel vind ik als ik een link aanklik het volgende: https://www.cvta.nl/faq/hoe-wordt-auteursrecht-verkregen/ Hieruit maak ik op dat het auteursrecht zowel geldt voor amateurs als professionals als zij aan de voorwaarden voldoen.
SentWierda
2 jaar geleden
@Abcde. Dat is een goede omschrijving: als zij aan de voorwaarden voldoen.
Creatieve professionals voldoen vrijwel altijd aan de voorwaarden (behalve als ze in loondienst zijn); amateurs alleen in bepaalde (uitzonderlijke) creatieve gevallen.
Abcde
2 jaar geleden
Zo uitzonderlijk is dat niet. Het werk moet origineel zijn, als het daar aan voldoet heb je auteursrecht, ook als hobbyist.
https://www.auteursrecht.nl/Auteursrechtwijzer/Hoe-krijg-je-auteursrecht
SentWierda
2 jaar geleden
Bij auteursrecht gaat het niet alleen om creatief werk maar (vooral) ook om exploitatie (= exploitatierechten, inkomsten). Het is voor velen een belangrijke manier om inkomsten te verwerven.
Degene die een creatief werk heeft gemaakt (bijv. de tekst van een lied heeft geschreven) is ook degene die het auteursrecht heeft. Maar in veel gevallen is dat toch niet zo. Diverse liedjes waarvan Wim Sonneveld het auteursrecht had (= claimde), bleken niet door hem te zijn geschreven maar door anderen (die de auteursrechten hadden afgestaan). Voorbeelden: Ome Thijs; Hollandse bruidsfoto. Auteursrecht: Wim Sonneveld. Maar, naar later bleek: geschreven door Jacques van Tol, fameus tekstscrhijver - met een WOII-verleden, met name op de radio. Van Tol wilde na WOII blijven schrijven maar kon dat niet onder eigen naam - daarom maar als 'spookschriver'. Hij verkocht de auteursrechten aan Wim Sonneveld.
Bron: boek Moeder, ik wil bij de revue, over Wim Sonneveld. Uitg. Nijgh & Van Ditmar, 2006. .
Abcde
2 jaar geleden
SentWierda, je bent met dit antwoord al een stap verder dan in je vorige verwijderde antwoord. Je geeft hier aan dat ook hobbyisten auteursrecht kunnen hebben, wat waar is. Echter maak je je reacties naar mijn mening erg onduidelijk door er zaken bij te halen die voor het antwoord niet aan de orde zijn. Amateurs hebben auteursrecht als hun werk uniek is, of ze daar iets mee doen of kunnen is een andere vraag.
SentWierda
2 jaar geleden
@Abcde. In mijn reactie van 1 sept. (staat nog steeds hierboven) stel ik dat een simpel antwoord op de vraag van LeonardN niet zo eenvoudig is. Het is een complexe materie.
Abcde
2 jaar geleden
We kunnen welles-nietes reacties blijven geven, maar het lijkt me beter daar mee te stoppen. Van mij nog steeds geen min, maar als dit nog langer duurt komt die wel. Mijn simpele antwoord zou zijn: Het auteursrecht geldt zowel voor professionals als voor amateurs als zij aan de voorwaarden voldoen. Ik kan dan een bron toevoegen waar deze voorwaarden te lezen zijn. Jij maakt het moeilijker dan het is. Blijf bij de hoofdvraag, dan is het niet zo moeilijk.