Als er een bord staat verboden voor motoren, mag je dan wel voorbij dat bord, lopende met een motor?

Het verkeersbord C11 bijvoorbeeld.
(Aangenomen dat voetgangers natuurlijk sowieso zich daar WEL mogen bevinden.)
===
Hoewel het bord bekend staat onder de naam "verboden voor motoren" is geloof ik de betere uitleg: Verboden voor motorrijders.
Als je met een motor aan de hand loopt, ben je echter een voetganger voor zover ik het begrijp.

Picture for question
LeonardN
2 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Antwoorden (1)

Bord C11 betekent: Gesloten voor motorfietsen (dus niet: gesloten voor motorrijders, een belangrijk verschil). Er is jurisprudentie over: iemand die een motorvoertuig bestuurt, terwijl dit wordt voortbewogen door duwen of slepen, is bestuurder. Dat geldt dus ook voor het aan de hand meevoeren van een motorvoertuig. Conclusie: Het mag niet.
Voor fietsen geldt dit niet. Een fiets is geen motorvoertuig, dus als je een fiets aan de hand meevoert, ben je voetganger, net als wanneer je een kruiwagen, kinderwagen of winkelwagentje duwt.
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
Kan je verwijzen naar die uitspraak/jurisprudentie.
Bij voorbaat dank!
tinus1969
2 jaar geleden
Dit is echter inconsistent met het antwoord van SimonV hier:
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/697593/motor-hand-voetganger-motorvoertuig-bestuurder/?antwoord_id=1782142&tab=reactie-antwoord#2157640
<>
Met een motor aan de hand ben je een voetganger. Dit valt op te maken uit RVV Artikel 2, hoofdstuk 1: “De regels van dit besluit betreffende voetgangers zijn voorts mede van toepassing op personen die te voet een motorfiets, bromfiets of fiets aan de hand meevoeren, alsmede op personen die zich verplaatsen met behulp van voorwerpen, niet zijnde voertuigen.”
<>
SimonV
2 jaar geleden
In de bijlage van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens staat uitdrukkelijk dat het wel mag. Natuurlijk niet op de weg, maar op de stoep.
BertvN
2 jaar geleden
Uitspraak/jurisprudentie onder andere:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHARL:2019:6122
Hierin staat: "Het hof zoekt voor de uitleg van het begrip ''bestuurder'' aansluiting bij eerder publiceerde arresten waaruit volgt dat als bestuurder moet worden aangemerkt elke persoon die één of meer bedieningsorganen van een motorrijtuig hanteert en door middel daarvan de voortbeweging of rijrichting van het motorrijtuig beïnvloedt."
Als je een motor handmatig voortduwt, hanteer je het stuur, de handrem, enz. dus ben je volgens deze jurisprudentie bestuurder.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
+ Dit bord betekent idd: gesloten voor motorfietsen.
Vrij vertaald zegt men dan: verboden om met de motor in te rijden...
Dan begint het discussiëren:
Maar als ik met de motor loop, ben ik toch een voetganger en mag ik er wel in!
Nogmaals, dat is niet de bedoeling! Maar mensen zoeken graag de gaten in regels.
Verder zoeken mensen ook graag het gaatje naar ben ik nu voetganger of bestuurder met de motor aan de hand.
Leuk, want de politie, rechter etc wijst de ene keer naar het RVV en er zijn uitspraken die duidelijk verwijzen naar het tegendeel.
Kortom, dit bord bedoelt dat je er niet moet ingaan met de motor (erop of duwend).
En, eerdere vragen op GV: naar verkeersrregelaars MOET je ook luisteren!
Zij staan boven borden en tekens op de weg!
Nogmaals een +
LeonardN
2 jaar geleden
@SImonV Kan je die bijlage linken? En misschien even de relevante tekst kopiëren?