Mag ik custom sneakers verkopen met een merk design?

Ik heb sinds kort een bedrijf in custom sneakers. Ik koop sneakers (vaak Nike) in, verf deze en verkoop ze voor een hogere prijs.

Het is legaal om custom sneakers te verkopen. Mijn vraag is of ik een ontwerp op de sneakers mag verven, waarin een merk naar voren komt. Ik heb een foto ter voorbeeld toegevoegd, hier is bijvoorbeeld het merk Luis Vuitton gebruikt!

Klanten hebben interesse, maar ik wil niet in de problemen komen!

Picture for question
2 jaar geleden
in: Wetgeving
5.1K
LeonardN
2 jaar geleden
Gezien de vragen die je stelt is het wellicht handig om je eens in te lezen in https://nl.wikipedia.org/wiki/Intellectueel_eigendom
Grofweg mag je niet het creatief werk van een ander nabootsen om het vervolgens te verkopen, vermeerderen, of er op andere wijze geld aan te verdienen. Dit is eigenlijk dezelfde vraag als de vraag over een cartoonfiguur ergens op plaatsen.
Dat mag niet, want jij bent niet de rechthebbende. Niet van een cartoonfiguur als Homer Simpson, niet van een merkafbeelding van Luis Vuitton.
Z512099
2 jaar geleden
Wel knap gedaan (het verven).

Antwoorden (1)

NEE, dat mag niet.

Jij bent niet de merkhouder van het Luis Vuitton merk/logo, dus jij mag dat niet ergens op plaatsen en dat verkopen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Merk
Een merk is een bepaald teken (een woord, afbeelding, kleur(combinatie), vorm, tekening, letters, cijfers en andere grafische voorstellingen) waarvoor geldt dat er iemand (de merkhouder) is, die het als enige mag gebruiken binnen een regio voor een bepaald handelsdoel.

Einde antwoord op de vraag zoals gesteld.

====

Echter gaan we verder kijken zou je je vraag in drieën kunnen zien.

1. Mag ik Nike-producten inkopen en verkopen?
2. Mag ik Nike-producten inkopen, modificeren (met eigen design) en daarna verkopen?
3. Mag ik Nike-producten inkopen, modificeren door er een merkteken of ander IP op te plaatsen en te verkopen? (grofweg jou vraag).

1. Voor de eerste vraag lijkt dat te mogen, zolang dit Europese import is.

https://bg.legal/merkgebruik-bij-import-producten-en-doorverkoop
"
Als het product in eerste instantie met toestemming van de merkhouder op de markt in de EU is gebracht, dan heeft de merkhouder zijn rechten uitgeput. Dit betekent dat de producten vrij mogen worden verhandeld. Alleen met een gegronde reden mag de merkhouder bezwaar maken tegen de doorverkoop van de producten.
Stel, je wil Nike schoenen verkopen via een webshop. Je koopt de schoenen in bij een andere partij die is gevestigd in de EU. Het product is destijds met toestemming van Nike op de Europese markt gebracht. Dan betekent dit dat je het merk Nike mag noemen in jouw webshop en mag gebruiken voor de promotie van de schoenen.
Deze vorm van parallelimport is toegestaan. Ondanks dat een organisatie niet behoort tot een selectief distributienetwerk, mag er toch gebruik worden gemaakt van het merk. Dit geldt dus voor niet-officiële wederverkopers.
"

2. Dit ligt al wat problematischer, hoewel in de praktijk er weinig tegen gedaan lijkt te worden, zou het in theorie zelfs met een eigen ontwerp plaatsen op merkartikelen al tot problemen met de merkhouder kunnen leiden.
https://www.avvo.com/legal-answers/is-selling-customized-nike-sneakers-legal--1634443.html

3. Deze is dus al beantwoord, dat mag absoluut niet.
LeonardN
2 jaar geleden
Benthetjuh
2 jaar geleden
Bedankt voor de uitgebreide reactie!!
tinus1969
2 jaar geleden
Mbt antwoord 2, dit is een Amerikaanse link die de Amerikaanse juridische situatie bediscussieert. De Europese situatie kan heel anders zijn.